NASI DOSTAWCY
INTER-NEWS
Hella - Czujniki położenia pedału
przyspieszenia (APS)
Mikrorozwiązania i maxi korzyści -
rozruszniki i alternatory Bosch
W zakresie sterownia silnikiem, rozwój
motoryzacji spowodował zmianę formy
sterowania dawką paliwa ze sposobu me-
chanicznego wykorzystującego linkę pe-
dału gazu na konstrukcję elektroniczną.
Zmiana ta nastąpiła w roku 1996 za spra-
wą firmy Hella. Firma ta jako pierwsza
podjęła to rozwiązanie konstrukcyjne
wyznaczając nowy trend wykorzystują-
cy technologię położenia bezstykowego
czujnika indukcyjnego.
Moduł pedału przyspieszenia znalazł zasto-
sowanie między innymi w samochodach
takich marek jak: Audi, Mercedes, Opel,
Renault, Seat, Skoda, Volkswagen. Zawiera
on pedał przyspieszenia oraz czujnik poło-
żenia pedału gazu. Czujnik pedału przy-
spieszenia dostarcza do sterownika silnika
zamiar zwiększenia lub zmniejszenia pręd-
kości pojazdu poprzez pomiar położenia
pedału gazu. Konstrukcja taka odznacza się
zmniejszeniem gabarytów, lekkością oraz
redukcją kosztów montażu i produkcji.
Moduły te charakteryzują się wyjątkową
precyzją regulacji położenia pedału przy-
spieszenia, niezawodnością działania oraz
wytrzymałą i solidną konstrukcją. Są zinte-
growane w kompaktowej obudowie. Mogą
być wykorzystywane w pojazdach konwen-
cjonalnych, hybrydowych i elektrycznych.
Przyczyniają się również do redukcji zużycia
paliwa oraz obniżenia emisji spalin CO2.
Jednym z liderów na rynku OE oraz do-
stawcą tych produktów dla firmy Inter-Te-
am jest firma Hella. Dość wąska grupa tych
produktów pozwala jednak obsłużyć szeroką
gamę samochodów wyposażonych w takie
rozwiązanie technologiczne. Pod względem
konstrukcyjnym firma Hella oferuje modu-
ły pedału przyspieszenia montowane jako
podwieszone oraz montowane do ‘’podłogi‘’
karoserii auta. Zakłady produkujące czuj-
niki na OE oraz rynek wtórny znajdują się
w różnych częściach globu – m.in. w USA,
Meksyku, Korei, Chinach, Indiach i Ru-
muni. Firma zapewnia wsparcie techniczne,
co w połączeniu z atrakcyjną ceną oferowa-
nych rozwiązań sprawia, że ich popularność
stale rośnie.
Rozruszniki i alternatory mają bezpo-
średni wpływ na zużycie paliwa oraz
emisję szkodliwych gazów do atmosfery.
Dlatego firma Bosch, która od niemal
100 lat jest czołowym dostawcą rozrusz-
ników i alternatorów dla producentów sa-
mochodów osobowych, ciężarowych oraz
pojazdów specjalnych, stale rozwija swoje
konstrukcje, mając na uwadze po pierw-
sze zmniejszenie ich wagi i rozmiaru oraz
poprawę ich wydajności.
Alternatory i rozruszniki firmy Bosch
to przede wszystkim wysokie moce wyjścio-
we, bardzo duża sprawność mechaniczna
i elektryczna oraz wyjątkowa niezawodność,
trwałość i innowacyjność. Już w 1982 roku
firma Bosch rozpoczęła produkcję rozruszni-
ków kompaktowych charakteryzujących się,
jak na owe czasy, bardzo małymi rozmiara-
mi, niewielką wagą i niezwykle dużą mocą.
Do dnia dzisiejszego odpowiednio moder-
nizowane i przekonstruowane rozruszniki
kompaktowe montowane są w nowo pro-
dukowanych pojazdach. W przypadku roz-
ruszników – te dzisiejsze są niemal o połowę
lżejsze niż te produkowane lata temu. Także
alternatory Bosch charakteryzują się coraz
mniejszymi rozmiarami i masą, ich wydaj-
ność natomiast – wciąż rośnie. Najnowsze
osiągają sprawność 77%, co w porównaniu
z poprzednią generacją alternatorów kom-
paktowych pozwala zmniejszyć zużycie pali-
wa średnio o około 0,14 l/100 km.
Ambicją firmy Bosch jest zwiększanie spraw-
ności mechanicznej i elektrycznej produko-
wanych urządzeń, co w bezpośredni sposób
przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa
oraz poziomu emisji zanieczyszczeń.
Pierwszym rozwiązaniem pozwalającym
zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2
do atmosfery w cyklu miejskim nawet o 8%
jest system Start-Stop, który wyłącza silnik
pojazdu przy krótkich postojach, np. pod-
czas zatrzymania na czerwonym świetle czy
w trakcie jazdy w korku. Kiedy kierowca
chce ruszyć, wciska dźwignię sprzęgła i sa-
mochód automatycznie zapala.
Aby to osiągnąć, specjaliści firmy Bosch
musieli przekonstruować rozrusznik, zwięk-
szając jego wytrzymałość mechaniczną
(pierwsze rozruszniki 250 000 cykli starto-
Technologia bliżej nas