WARSZTAT
INTER-NEWS
Fot. 4
Fot. 5
Fot. 6
Serwisujesz diesla? Zobacz, dlaczego
warto wymienić filtr paliwa
Standardowo producenci zalecają wy-
mianę filtru paliwa co 30-60 tys. km.
W praktyce, szczególnie w nowoczesnych
turbo dieslach oraz jednostkach z bezpo-
średnim wtryskiem benzyny zbyt długa
eksploatacja filtra może doprowadzić na-
wet do uszkodzenia elementów układu
wtryskowego paliwa.
Zalecenia producenta dotyczą zwykle
idealnych warunków eksploatacji auta.
Te rzeczywiste bywają jednak znacznie
trudniejsze, szczególnie zimą.
W dieslach filtr paliwa pełni rolę odstoj-
nika, który ma zadbać o to, żeby woda
nie dostawała się do delikatnego układu
wtryskowego. Wbrew pozorom, może
jej być w baku całkiem dużo, szczególnie
jeśli kierowca ma zły zwyczaj częstej jaz-
dy na rezerwie. Jeśli w baku jest głównie
powietrze, to na odsłoniętych, wychło-
dzonych ściankach zbiornika skrapla się
zawarta w powietrzu para wodna, kro-
pelki wody spływają do paliwa i wraz
z nim trafiają do filtra. O tym, że w filtrze
znajduje się woda, przekonamy się już
przy pierwszych mrozach – jeżeli będzie
jej dużo, może zmienić się w korek, który
może zablokować przepływ paliwa.
Dodatkowo, filtr paliwa w silnikach
diesla jest narażony na zabrudzenie, gdyż
olej napędowy skłonny jest do mętnienia
i zwiększania swojej lepkości wraz ze spad-
kiem temperatury, a poniżej pewnej jej
wartości wydziela się z niego parafina.
Dzieje się to w zbiorniku paliwa i w filtrze
paliwa. Kryształki parafiny, wytrącające
się z oleju napędowego, mogą zabloko-
wać filtr paliwa – to jedna z najczęstszych
przyczyn zimowych problemów z rozru-
chem w jednostkach z silnikiem diesla.
Najlepszym rozwiązaniem jest corocz-
na wymiana filtra paliwa na nowy przed
sezonem zimowym. Co prawda korzy-
stamy w tym okresie z zimowego oleju
napędowego (czyli wytrącającego parafi-
nę w niższych temperaturach), możemy
dodawać depresatory (dodatki do paliwa
rozpuszczające parafinę), jednak nawet
pojedynczy atak mocnego mrozu może
nam uprzykrzyć życie.
Filtry do diesli mają więc rodzaj
odstojnika, gdzie powinna zbie-
rać się woda i cięższe frakcje oleju.
W lecie jest on zazwyczaj nieistotny,
ale przed zimą i w jej trakcie powin-
niśmy regularnie co kilka tysięcy
kilometrów odkręcać go i czyścić.