Background Image
Previous Page  19 / 44 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 19 / 44 Next Page
Page Background

WARSZTAT

INTER-NEWS

Fot. 4

Fot. 5

Fot. 6

Serwisujesz diesla? Zobacz, dlaczego

warto wymienić filtr paliwa

Standardowo producenci zalecają wy-

mianę filtru paliwa co 30-60 tys. km.

W praktyce, szczególnie w nowoczesnych

turbo dieslach oraz jednostkach z bezpo-

średnim wtryskiem benzyny zbyt długa

eksploatacja filtra może doprowadzić na-

wet do uszkodzenia elementów układu

wtryskowego paliwa.

Zalecenia producenta dotyczą zwykle

idealnych warunków eksploatacji auta.

Te rzeczywiste bywają jednak znacznie

trudniejsze, szczególnie zimą.

W dieslach filtr paliwa pełni rolę odstoj-

nika, który ma zadbać o to, żeby woda

nie dostawała się do delikatnego układu

wtryskowego. Wbrew pozorom, może

jej być w baku całkiem dużo, szczególnie

jeśli kierowca ma zły zwyczaj częstej jaz-

dy na rezerwie. Jeśli w baku jest głównie

powietrze, to na odsłoniętych, wychło-

dzonych ściankach zbiornika skrapla się

zawarta w powietrzu para wodna, kro-

pelki wody spływają do paliwa i wraz

z nim trafiają do filtra. O tym, że w filtrze

znajduje się woda, przekonamy się już

przy pierwszych mrozach – jeżeli będzie

jej dużo, może zmienić się w korek, który

może zablokować przepływ paliwa.

Dodatkowo, filtr paliwa w silnikach

diesla jest narażony na zabrudzenie, gdyż

olej napędowy skłonny jest do mętnienia

i zwiększania swojej lepkości wraz ze spad-

kiem temperatury, a poniżej pewnej jej

wartości wydziela się z niego parafina.

Dzieje się to w zbiorniku paliwa i w filtrze

paliwa. Kryształki parafiny, wytrącające

się z oleju napędowego, mogą zabloko-

wać filtr paliwa – to jedna z najczęstszych

przyczyn zimowych problemów z rozru-

chem w jednostkach z silnikiem diesla.

Najlepszym rozwiązaniem jest corocz-

na wymiana filtra paliwa na nowy przed

sezonem zimowym. Co prawda korzy-

stamy w tym okresie z zimowego oleju

napędowego (czyli wytrącającego parafi-

nę w niższych temperaturach), możemy

dodawać depresatory (dodatki do paliwa

rozpuszczające parafinę), jednak nawet

pojedynczy atak mocnego mrozu może

nam uprzykrzyć życie.

Filtry do diesli mają więc rodzaj

odstojnika, gdzie powinna zbie-

rać się woda i cięższe frakcje oleju.

W lecie jest on zazwyczaj nieistotny,

ale przed zimą i w jej trakcie powin-

niśmy regularnie co kilka tysięcy

kilometrów odkręcać go i czyścić.