Background Image
Previous Page  24 / 44 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 24 / 44 Next Page
Page Background

INTER-NEWS

WARSZTAT

Należy też sprawdzić sterowanie pracą

sprężarki. Jeśli jest to układ ze sprzęgłem

elektromagnetycznym, to – po włączeniu

sprzęgła sprężarki w układzie powinny wy-

stąpić opisane wcześniej zmiany ciśnień.

W przypadku sprężarki sterowanej elek-

trozaworem sprawdzamy sygnał sterujący

(jest to sygnał typu PWM) oraz upewnia-

my się, czy sam zawór działa właściwie.

Objawem uszkodzenia sprężarki może

być jej głośna praca lub nieszczelność po-

wodująca wyciek czynnika. W przypadku

rozbudowanych układów klimatyzacji au-

tomatycznej pomocne przy postawieniu

diagnozy będzie też odczytanie pamięci

błędów i parametrów rzeczywistych przy

pomocy testera diagnostycznego.

Przed zamontowaniem nowej sprężarki

należy więc wykonać czynności minima-

lizujące ryzyko wystąpienia jej ponow-

nej przedwczesnej awarii. Jeśli nastąpiło

zatarcie sprężarki, to bezwzględnie wy-

konujemy płukanie całego układu. Obo-

wiązkowo zakładamy też nowe o-ringi

uszczelniające i w czasie montażu nawil-

żamy je olejem, którym napełniamy sprę-

żarkę. Przed montażem sprężarki należy

sprawdzić, czy znajduje się w niej właści-

wa ilość oleju o odpowiedniej lepkości.

Bardzo ważne jest też sprawdzenie stanu

układu napędu pasowego.

Po zakończeniu prac montażowych

sprawdzamy szczelność układu, wytwa-

rzamy w nim próżnię i napełniamy układ

właściwą ilością czynnika. Na koniec

uruchamiamy klimatyzację, sprawdzamy

temperaturę w nawiewach i kontroluje-

my wartości ciśnienia. Szczególną uwa-

gę należy zwrócić na wysokie ciśnienie.

Zbyt duża jego wartość świadczy o małej

wydajności skraplacza i może szybko do-

prowadzić do ponownego uszkodzenia

sprężarki.

Prowadząc serwis sprężarek zawsze będzie-

my mieć do czynienia z olejem do układu

klimatyzacji i tu Behr Hella Service ofe-

ruje idealne rozwiązanie dla niezależnych

warsztatów. Jest nim olej PAO 68 lub

PAO 68 Plus UV.

PAO 68 to uniwersalny olej silikonowy

o najwyższych parametrach smarnych

i użytkowych. Można go stosować jako

uzupełnienie oleju bez względu na to,

jaki olej znajduje się w układzie. Bardzo

dobre właściwości smarne tego produktu

poprawią jakość oleju już znajdującego się

w układzie. PAO 68 nie wchłania wody,

jest więc łatwy w przechowywaniu, a apli-

kując go nie pogarszamy pracy osuszacza.

W praktyce warsztatowej stosowanie ole-

ju PAO 68 zdecydowanie ułatwia i przy-

śpiesza pracę. Olej PAO można stosować

również, jako olej, którym zalewamy su-

chy układ, jego parametry spełniają wy-

magania każdego producenta sprężarek.

Odmiana PAO 68 Plus UV to olej z do-

datkiem barwnika reagującego na promie-

niowanie UV wykorzystywane do spraw-

dzania szczelności klimatyzacji. Stosując

ten olej nie trzeba korzystać ze stężonych

i kosztownych dodatków kontrastowych.

Typowe przyczyny powstawania

uszkodzeń sprężarek to:

• praca przy zbyt wysokich

ciśnieniach i temperaturach

wynikająca z niesprawności

skraplacza lub jego wentyla-

tora;

• praca z niewłaściwą ilością

oleju lub zastosowanie ole-

ju o źle dobranych parame-

trach;

• rozcieńczenie oleju zbyt dużą

ilością środka kontrastowe-

go;

• w przypadku sprężarek bez-

sprzęgłowych praca układu

bez czynnika.