INTER-NEWS
WARSZTAT
Należy też sprawdzić sterowanie pracą
sprężarki. Jeśli jest to układ ze sprzęgłem
elektromagnetycznym, to – po włączeniu
sprzęgła sprężarki w układzie powinny wy-
stąpić opisane wcześniej zmiany ciśnień.
W przypadku sprężarki sterowanej elek-
trozaworem sprawdzamy sygnał sterujący
(jest to sygnał typu PWM) oraz upewnia-
my się, czy sam zawór działa właściwie.
Objawem uszkodzenia sprężarki może
być jej głośna praca lub nieszczelność po-
wodująca wyciek czynnika. W przypadku
rozbudowanych układów klimatyzacji au-
tomatycznej pomocne przy postawieniu
diagnozy będzie też odczytanie pamięci
błędów i parametrów rzeczywistych przy
pomocy testera diagnostycznego.
Przed zamontowaniem nowej sprężarki
należy więc wykonać czynności minima-
lizujące ryzyko wystąpienia jej ponow-
nej przedwczesnej awarii. Jeśli nastąpiło
zatarcie sprężarki, to bezwzględnie wy-
konujemy płukanie całego układu. Obo-
wiązkowo zakładamy też nowe o-ringi
uszczelniające i w czasie montażu nawil-
żamy je olejem, którym napełniamy sprę-
żarkę. Przed montażem sprężarki należy
sprawdzić, czy znajduje się w niej właści-
wa ilość oleju o odpowiedniej lepkości.
Bardzo ważne jest też sprawdzenie stanu
układu napędu pasowego.
Po zakończeniu prac montażowych
sprawdzamy szczelność układu, wytwa-
rzamy w nim próżnię i napełniamy układ
właściwą ilością czynnika. Na koniec
uruchamiamy klimatyzację, sprawdzamy
temperaturę w nawiewach i kontroluje-
my wartości ciśnienia. Szczególną uwa-
gę należy zwrócić na wysokie ciśnienie.
Zbyt duża jego wartość świadczy o małej
wydajności skraplacza i może szybko do-
prowadzić do ponownego uszkodzenia
sprężarki.
Prowadząc serwis sprężarek zawsze będzie-
my mieć do czynienia z olejem do układu
klimatyzacji i tu Behr Hella Service ofe-
ruje idealne rozwiązanie dla niezależnych
warsztatów. Jest nim olej PAO 68 lub
PAO 68 Plus UV.
PAO 68 to uniwersalny olej silikonowy
o najwyższych parametrach smarnych
i użytkowych. Można go stosować jako
uzupełnienie oleju bez względu na to,
jaki olej znajduje się w układzie. Bardzo
dobre właściwości smarne tego produktu
poprawią jakość oleju już znajdującego się
w układzie. PAO 68 nie wchłania wody,
jest więc łatwy w przechowywaniu, a apli-
kując go nie pogarszamy pracy osuszacza.
W praktyce warsztatowej stosowanie ole-
ju PAO 68 zdecydowanie ułatwia i przy-
śpiesza pracę. Olej PAO można stosować
również, jako olej, którym zalewamy su-
chy układ, jego parametry spełniają wy-
magania każdego producenta sprężarek.
Odmiana PAO 68 Plus UV to olej z do-
datkiem barwnika reagującego na promie-
niowanie UV wykorzystywane do spraw-
dzania szczelności klimatyzacji. Stosując
ten olej nie trzeba korzystać ze stężonych
i kosztownych dodatków kontrastowych.
Typowe przyczyny powstawania
uszkodzeń sprężarek to:
• praca przy zbyt wysokich
ciśnieniach i temperaturach
wynikająca z niesprawności
skraplacza lub jego wentyla-
tora;
• praca z niewłaściwą ilością
oleju lub zastosowanie ole-
ju o źle dobranych parame-
trach;
• rozcieńczenie oleju zbyt dużą
ilością środka kontrastowe-
go;
• w przypadku sprężarek bez-
sprzęgłowych praca układu
bez czynnika.