WARSZTAT
INTER-NEWS
Urządzenia do pomiaru geometrii kół
w ofercie Inter-Team
Prawidłowo ustawiona geometria kół
to jeden z podstawowych elementów
wpływających na stabilność i kierowal-
ność pojazdu. Ma to szczególne znacze-
nie teraz, za oknem tęgi mróz - zima
wymaga od kierujących pojazdami
większej koncentracji uwagi oraz zmu-
sza do dokładnego sprawdzenia stanu
technicznego pojazdu.
Producenci pojazdów zalecają kontrolę
geometrii przynajmniej dwa razy w roku,
po każdorazowej wymianie opon. Dodat-
kowe kontrole wymagane są po naprawie
i regulacji zawieszenia.
W tym artykule przedstawię podstawo-
we różnice i wymagania stanowiskowe
urządzeń do geometrii które znajdują się
w ofercie Inter-Team, co może ułatwić
dobór optymalnego rozwiązania.
Na przestrzeni lat, wraz z rozwojem elek-
troniki, urządzenia do pomiaru geometrii
podlegały znacznej ewolucji. Obecnie
na rynku dostępne są urządzenia po-
siadające zespoły pomiarowe: laserowe,
z kamerami CCD oraz urządzenia z ka-
merami pasywnymi (3D).
Zespoły pomiarowe z czujnikami
optycznymi i kamerami CCD
Głównym elementem zespołu pomiaro-
wego (głowicy pomiarowej) są czujniki
optyczne. W czujnikach tych wykorzy-
stywane jest promieniowanie podczerwo-
ne, emitowane przez kamery CCD, lub
promień lasera padający na odpowiednie
zwierciadło. Przyrządy takie nazywamy
laserowymi lub w drugim przypadku
urządzeniami z kamerami CCD, najczę-
ściej z łącznością bezprzewodową (radio
433 MHz).
Urządzenia, które posiadają 4 zespoły
pomiarowe, tzw. 4-głowicowe dokonu-
ją pomiaru poszczególnych parametrów
względem geometrycznej osi jazdy, czy-
li osi, wzdłuż której porusza się pojazd
po drodze w normalnych warunkach.
Urządzenia 2-głowicowe pozbawione
są takiej możliwości i pomiar dokony-
wany jest względem symetrycznej osi
pojazdu. W związku z tym, pomiaru
należy wykonywać, kiedy geometryczna
oś jazdy pokrywa się z osią symetrii
pojazdów – czyli w praktyce w pojazdach
bezwypadkowych. Urządzenia 4-głowico-
wemożemy podzielić na 6- i 8-czujnikowe.
W układach 6-czujnikowych nie ma ele-
mentów pomiarowych z tyłu pojazdu.
Oznacza to, że pomiar nierównoległości
osi kół nie będzie możliwy do wykonania.
Urządzenia optyczne 2- i 4- głowicowe
(laserowe, bądź z kamerami CCD) wy-
magają do swojej pracy podnośnika dia-
gnostycznego (4-kolumnowego, nożyco-
wego) lub kanału przeglądowego.
Zespoły pomiarowe z kamerami/tar-
czami pasywnymi (3D)
Oddzielną grupę stanowią przyrządy
z kamerami/tarczami pasywnymi (3D).
Nie mają zespołów pomiarowych umiesz-
czanych na kołach pojazdu, jedynie tar-
cze refleksyjne. Zasada pomiaru polega
na analizie zmiany obrazu. Bezpośrednią
korzyścią dla klienta jest większa szybkość
pomiaru i duża odporność urządzenia
na zmianę warunków zewnętrznych. Przy-
rządy te wymagają do pracy, podobnie
Werther - urządzenie 3D