Background Image
Previous Page  27 / 44 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 27 / 44 Next Page
Page Background

WARSZTAT

INTER-NEWS

Urządzenia do pomiaru geometrii kół

w ofercie Inter-Team

Prawidłowo ustawiona geometria kół

to jeden z podstawowych elementów

wpływających na stabilność i kierowal-

ność pojazdu. Ma to szczególne znacze-

nie teraz, za oknem tęgi mróz - zima

wymaga od kierujących pojazdami

większej koncentracji uwagi oraz zmu-

sza do dokładnego sprawdzenia stanu

technicznego pojazdu.

Producenci pojazdów zalecają kontrolę

geometrii przynajmniej dwa razy w roku,

po każdorazowej wymianie opon. Dodat-

kowe kontrole wymagane są po naprawie

i regulacji zawieszenia.

W tym artykule przedstawię podstawo-

we różnice i wymagania stanowiskowe

urządzeń do geometrii które znajdują się

w ofercie Inter-Team, co może ułatwić

dobór optymalnego rozwiązania.

Na przestrzeni lat, wraz z rozwojem elek-

troniki, urządzenia do pomiaru geometrii

podlegały znacznej ewolucji. Obecnie

na rynku dostępne są urządzenia po-

siadające zespoły pomiarowe: laserowe,

z kamerami CCD oraz urządzenia z ka-

merami pasywnymi (3D).

Zespoły pomiarowe z czujnikami

optycznymi i kamerami CCD

Głównym elementem zespołu pomiaro-

wego (głowicy pomiarowej) są czujniki

optyczne. W czujnikach tych wykorzy-

stywane jest promieniowanie podczerwo-

ne, emitowane przez kamery CCD, lub

promień lasera padający na odpowiednie

zwierciadło. Przyrządy takie nazywamy

laserowymi lub w drugim przypadku

urządzeniami z kamerami CCD, najczę-

ściej z łącznością bezprzewodową (radio

433 MHz).

Urządzenia, które posiadają 4 zespoły

pomiarowe, tzw. 4-głowicowe dokonu-

ją pomiaru poszczególnych parametrów

względem geometrycznej osi jazdy, czy-

li osi, wzdłuż której porusza się pojazd

po drodze w normalnych warunkach.

Urządzenia 2-głowicowe pozbawione

są takiej możliwości i pomiar dokony-

wany jest względem symetrycznej osi

pojazdu. W związku z tym, pomiaru

należy wykonywać, kiedy geometryczna

oś jazdy pokrywa się z osią symetrii

pojazdów – czyli w praktyce w pojazdach

bezwypadkowych. Urządzenia 4-głowico-

wemożemy podzielić na 6- i 8-czujnikowe.

W układach 6-czujnikowych nie ma ele-

mentów pomiarowych z tyłu pojazdu.

Oznacza to, że pomiar nierównoległości

osi kół nie będzie możliwy do wykonania.

Urządzenia optyczne 2- i 4- głowicowe

(laserowe, bądź z kamerami CCD) wy-

magają do swojej pracy podnośnika dia-

gnostycznego (4-kolumnowego, nożyco-

wego) lub kanału przeglądowego.

Zespoły pomiarowe z kamerami/tar-

czami pasywnymi (3D)

Oddzielną grupę stanowią przyrządy

z kamerami/tarczami pasywnymi (3D).

Nie mają zespołów pomiarowych umiesz-

czanych na kołach pojazdu, jedynie tar-

cze refleksyjne. Zasada pomiaru polega

na analizie zmiany obrazu. Bezpośrednią

korzyścią dla klienta jest większa szybkość

pomiaru i duża odporność urządzenia

na zmianę warunków zewnętrznych. Przy-

rządy te wymagają do pracy, podobnie

Werther - urządzenie 3D