Background Image
Previous Page  29 / 44 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 29 / 44 Next Page
Page Background

WARSZTAT

INTER-NEWS

ment, który także powinniśmy wymienić

razem z amortyzatorami. Pozostawienie

uszkodzonej osłony spowoduje, że róż-

nego rodzaju zanieczyszczenia (piasek,

kurz, sól) będą się dostawały na tłoczysko

amortyzatora, powodując jego uszkodze-

nie. Ziarenka piasku rysują powierzchnię

chromowaną tłoczyska oraz niszczą jego

uszczelnienie, co w krótkim czasie prowa-

dzi do wycieku oleju lub spadku ciśnienia

gazu i utraty siły tłumiącej. Także osłony

nie wykazujące widocznych uszkodzeń

powinny być wymienione na nowe, gdyż

prawdopodobnie utraciły swoją elastycz-

ność i mogą w krótkim czasie ulec roze-

rwaniu.

Odboje

Tylko nowy, nieuszkodzony i posiadają-

cy odpowiednią elastyczność odbój daje

gwarancję bezawaryjnej pracy. Dlatego

firma Tenneco oferuje kompletne zesta-

wy osłon z odbojami i zaleca ich wymia-

nę wraz z amortyzatorami. W typowym

opakowaniu oznaczonym symbolem PK

znajdziemy najczęściej komplet na jedną

oś składający się z dwóch osłon i dwóch

odbojów. Oferta obejmuje takie zestawy

zarówno na przednią jak i tylną oś.

Sytuację, kiedy uszkodzony odbój

amortyzatora może spowodować jego

uszkodzenie najlepiej jest zobrazować

na przykładzie samochodów grupy VAG

– szczególnie chodzi tutaj o modele

VW Golf III, Passat B4, Seat Toledo itp.

W tylnym zawieszeniu tych pojazdów za-

stosowano amortyzatory mające postać

kolumn z zamontowanymi na nich sprę-

żynami. Ze względu na sposób zabudo-

wy w okolicy górnego mocowania tej

kolumny dostaje się bardzo dużo wody

zmieszanej z piaskiem i solą. I właśnie

to odbój amortyzatora, zamontowany

bezpośrednio pod górnym talerzem opo-

rowym sprężyny pełni rolę bariery chro-

niącej tłoczysko przed tymi niekorzystnie

działającymi czynnikami.

Korozja

Podczas demontażu zużytych amortyzato-

rów można bardzo często zaobserwować

duże wżery korozyjne na ich tłoczyskach.

Brak należytej ochrony tłoczyska będący

skutkiem nie wymienienia odbojów może

w bardzo krótkim czasie doprowadzić

do jego ponownego uszkodzenia.

Łożyska

Wymieniając amortyzatory musimy się

także przyjrzeć ich łożyskom, lub po-

duszkom mocującym – o ile w danym po-

jeździe występują. Uszkodzenie tych ele-

mentów może być skutkiem długotrwałej

eksploatacji lub może wynikać z prze-

noszenia przez te elementy zbyt dużych

naprężeń powstających podczas pracy

zawieszenia z amortyzatorem nieposiada-

jącym odpowiedniej siły tłumienia. Gór-

ne mocowania amortyzatorów, pracujące

na przedniej osi w zawieszeniach typu

Wykonując naprawę komplekso-

wo – czyli wymieniając jednocześnie

amortyzatory, odboje wraz z osłonami

(PK), łożyska (MK) oraz opcjonalnie

sprężyny i talerze oporowe dajemy

klientowi gwarancję bezawaryjnej

pracy i nie narażamy się na niepo-

trzebne reklamacje.