WARSZTAT
INTER-NEWS
ment, który także powinniśmy wymienić
razem z amortyzatorami. Pozostawienie
uszkodzonej osłony spowoduje, że róż-
nego rodzaju zanieczyszczenia (piasek,
kurz, sól) będą się dostawały na tłoczysko
amortyzatora, powodując jego uszkodze-
nie. Ziarenka piasku rysują powierzchnię
chromowaną tłoczyska oraz niszczą jego
uszczelnienie, co w krótkim czasie prowa-
dzi do wycieku oleju lub spadku ciśnienia
gazu i utraty siły tłumiącej. Także osłony
nie wykazujące widocznych uszkodzeń
powinny być wymienione na nowe, gdyż
prawdopodobnie utraciły swoją elastycz-
ność i mogą w krótkim czasie ulec roze-
rwaniu.
Odboje
Tylko nowy, nieuszkodzony i posiadają-
cy odpowiednią elastyczność odbój daje
gwarancję bezawaryjnej pracy. Dlatego
firma Tenneco oferuje kompletne zesta-
wy osłon z odbojami i zaleca ich wymia-
nę wraz z amortyzatorami. W typowym
opakowaniu oznaczonym symbolem PK
znajdziemy najczęściej komplet na jedną
oś składający się z dwóch osłon i dwóch
odbojów. Oferta obejmuje takie zestawy
zarówno na przednią jak i tylną oś.
Sytuację, kiedy uszkodzony odbój
amortyzatora może spowodować jego
uszkodzenie najlepiej jest zobrazować
na przykładzie samochodów grupy VAG
– szczególnie chodzi tutaj o modele
VW Golf III, Passat B4, Seat Toledo itp.
W tylnym zawieszeniu tych pojazdów za-
stosowano amortyzatory mające postać
kolumn z zamontowanymi na nich sprę-
żynami. Ze względu na sposób zabudo-
wy w okolicy górnego mocowania tej
kolumny dostaje się bardzo dużo wody
zmieszanej z piaskiem i solą. I właśnie
to odbój amortyzatora, zamontowany
bezpośrednio pod górnym talerzem opo-
rowym sprężyny pełni rolę bariery chro-
niącej tłoczysko przed tymi niekorzystnie
działającymi czynnikami.
Korozja
Podczas demontażu zużytych amortyzato-
rów można bardzo często zaobserwować
duże wżery korozyjne na ich tłoczyskach.
Brak należytej ochrony tłoczyska będący
skutkiem nie wymienienia odbojów może
w bardzo krótkim czasie doprowadzić
do jego ponownego uszkodzenia.
Łożyska
Wymieniając amortyzatory musimy się
także przyjrzeć ich łożyskom, lub po-
duszkom mocującym – o ile w danym po-
jeździe występują. Uszkodzenie tych ele-
mentów może być skutkiem długotrwałej
eksploatacji lub może wynikać z prze-
noszenia przez te elementy zbyt dużych
naprężeń powstających podczas pracy
zawieszenia z amortyzatorem nieposiada-
jącym odpowiedniej siły tłumienia. Gór-
ne mocowania amortyzatorów, pracujące
na przedniej osi w zawieszeniach typu
Wykonując naprawę komplekso-
wo – czyli wymieniając jednocześnie
amortyzatory, odboje wraz z osłonami
(PK), łożyska (MK) oraz opcjonalnie
sprężyny i talerze oporowe dajemy
klientowi gwarancję bezawaryjnej
pracy i nie narażamy się na niepo-
trzebne reklamacje.