Background Image
Previous Page  26 / 44 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 26 / 44 Next Page
Page Background

INTER-NEWS

WARSZTAT

Jak dbać o układ hamulcowy zimą?

Sezon zimowy to zwykle trudniejsze

warunki drogowe, a co za tym idzie –

większa ilość wypadków oraz drobnych

kolizji. Dlatego w tym okresie warto

zadbać szczególnie o stan hamulców,

gdyż to one w największym stopniu

odpowiadają za bezpieczeństwo nasze

oraz innych uczestników ruchu.

Opony letnie mają dużo gorszą skutecz-

ność hamowania w porównaniu do opon

zimowych. Różnica drogi hamowania

może wynosić nawet kilkadziesiąt me-

trów. Na nic jednak zda się wymiana

opon, jeśli układ hamulcowy nie będzie

w pełni sprawny. Nieprawidłowo działa-

jące hamulce nie tylko wydłużają drogę

hamowania, która i tak jest dłuższa zimą,

ale także zwiększają ryzyko utraty całko-

witej zdolności hamowania i to w dodat-

ku w najmniej odpowiednim momencie.

Ponadto, nie zapominajmy, że hamulce

odpowiadają za wytracanie prędkości po-

jazdu. Gdy zawiodą, to wyprowadzenie

pojazdu z poślizgu, o który zimą nietrud-

no, staje się praktycznie niemożliwe.

Sprawdzając układ hamulcowy zwracamy

przede wszystkim uwagę na klocki i tar-

cze, a w przypadku hamulców bębno-

wych – na szczęki i bębny. Zużyte klocki

hamulcowe powinny być niezwłocznie

wymienione na nowe, przy tym należy

pamiętać o jednoczesnej wymianie kloc-

ków i tarcz na obu kołach jednej osi.

W przypadku, gdy wymienimy jedynie

jedną stronę, podczas hamowania może-

my doświadczyć efektu „znoszenia” sa-

mochodu. Same klocki hamulcowe nie

są głównym czynnikiem hamującym,

dlatego należy również skontrolować

tarcze hamulcowe, które mogą być zu-

żyte, zwichrowane bądź pęknięte lub po-

szczerbione, co dyskwalifikuje je z dalszej

eksploatacji. To samo dotyczy hamulców

bębnowych – zarówno zaciski, jak i szczę-

ki wymieniamy zawsze parami.

Kolejną bardzo ważną rzeczą, na któ-

rą powinniśmy zwrócić uwagę, jest stan

i poziom płynu hamulcowego. Istotna

jest także temperatura wrzenia – im jest

niższa, tym gorsze działanie układu. Tem-

peratura optymalna to ok. 280°C. Niskie

temperatury oraz korozja metalowych

przewodów hamulcowych powodują

ryzyko dostania się wody do płynu ha-

mulcowego, która obniża temperaturę

wrzenia, co przekłada się na słabszą sku-

teczność hamowania, a także na korozję

przewodów hamulcowych. Należy pa-

miętać także o tym, że płyn hamulcowy

z czasem traci swoje właściwości, w związ-

ku z czym średnio co trzy lata – nawet bez

sprawdzania – możemy go śmiało wymie-

nić na nowy.