INTER-NEWS
WARSZTAT
Jak dbać o układ hamulcowy zimą?
Sezon zimowy to zwykle trudniejsze
warunki drogowe, a co za tym idzie –
większa ilość wypadków oraz drobnych
kolizji. Dlatego w tym okresie warto
zadbać szczególnie o stan hamulców,
gdyż to one w największym stopniu
odpowiadają za bezpieczeństwo nasze
oraz innych uczestników ruchu.
Opony letnie mają dużo gorszą skutecz-
ność hamowania w porównaniu do opon
zimowych. Różnica drogi hamowania
może wynosić nawet kilkadziesiąt me-
trów. Na nic jednak zda się wymiana
opon, jeśli układ hamulcowy nie będzie
w pełni sprawny. Nieprawidłowo działa-
jące hamulce nie tylko wydłużają drogę
hamowania, która i tak jest dłuższa zimą,
ale także zwiększają ryzyko utraty całko-
witej zdolności hamowania i to w dodat-
ku w najmniej odpowiednim momencie.
Ponadto, nie zapominajmy, że hamulce
odpowiadają za wytracanie prędkości po-
jazdu. Gdy zawiodą, to wyprowadzenie
pojazdu z poślizgu, o który zimą nietrud-
no, staje się praktycznie niemożliwe.
Sprawdzając układ hamulcowy zwracamy
przede wszystkim uwagę na klocki i tar-
cze, a w przypadku hamulców bębno-
wych – na szczęki i bębny. Zużyte klocki
hamulcowe powinny być niezwłocznie
wymienione na nowe, przy tym należy
pamiętać o jednoczesnej wymianie kloc-
ków i tarcz na obu kołach jednej osi.
W przypadku, gdy wymienimy jedynie
jedną stronę, podczas hamowania może-
my doświadczyć efektu „znoszenia” sa-
mochodu. Same klocki hamulcowe nie
są głównym czynnikiem hamującym,
dlatego należy również skontrolować
tarcze hamulcowe, które mogą być zu-
żyte, zwichrowane bądź pęknięte lub po-
szczerbione, co dyskwalifikuje je z dalszej
eksploatacji. To samo dotyczy hamulców
bębnowych – zarówno zaciski, jak i szczę-
ki wymieniamy zawsze parami.
Kolejną bardzo ważną rzeczą, na któ-
rą powinniśmy zwrócić uwagę, jest stan
i poziom płynu hamulcowego. Istotna
jest także temperatura wrzenia – im jest
niższa, tym gorsze działanie układu. Tem-
peratura optymalna to ok. 280°C. Niskie
temperatury oraz korozja metalowych
przewodów hamulcowych powodują
ryzyko dostania się wody do płynu ha-
mulcowego, która obniża temperaturę
wrzenia, co przekłada się na słabszą sku-
teczność hamowania, a także na korozję
przewodów hamulcowych. Należy pa-
miętać także o tym, że płyn hamulcowy
z czasem traci swoje właściwości, w związ-
ku z czym średnio co trzy lata – nawet bez
sprawdzania – możemy go śmiało wymie-
nić na nowy.