Background Image
Previous Page  21 / 44 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 21 / 44 Next Page
Page Background

WARSZTAT

INTER-NEWS

Silniki nie lubią rozgrzewania

na postoju

Choć nie brakuje zwolenników roz-

grzewania samochodu na postoju, któ-

rzy odśnieżają czy skrobią w tym czasie

szyby, zdecydowanie zdrowiej dla jed-

nostki napędowej będzie natychmiast

ruszyć w drogę. Oczywiście na począt-

ku nie należy korzystać z pełnej mocy

silnika.

Do 75% jego zużycia powstaje w czasie

pierwszych 20 minut pracy. Gdy mróz

jest silny, może się nawet okazać, że pod-

czas tak krótkiej jazdy jednostka napędo-

wa nie zdąży się rozgrzać do optymalnej

temperatury. Mimo to zdecydowanie

odradzamy nagrzewanie samochodu

na postoju. Dlaczego? Bo to w czasie

jazdy, pod obciążeniem, płyn chłodni-

czy i olej dużo szybciej osiągną właściwą

temperaturę. Podczas silnych mrozów

warto jedynie odczekać kilka-kilkanaście

sekund po uruchomieniu silnika, by olej

miał szansę dotrzeć do wszystkich wyma-

gających smarowania elementów i ruszyć

w drogę. Oczywiście należy wówczas uni-

kać wysokich obrotów.

„Kiedy jest zimno zwiększa się lepkość

oleju, więc dociera on do tzw. węzłów

tarcia w ograniczonym zakresie. Do-

datkowo, jeśli silnik pracuje na niskich

obrotach następuje wypieranie filmu

olejowego ze współpracujących elemen-

tów i może dochodzić do kontaktu me-

tal-metal, co powoduje przyspieszone

zużycie” – mówi Paweł Mastalerek,

ekspert techniczny Castrol. Może się też

zdarzyć, że niespalone paliwo spłynie

po ściankach cylindrów rozrzedzając olej,

co pogarsza jego właściwości.

Najlepiej w zimowych warunkach pora-

dzą sobie środki smarne o niskiej lepkości

zimowej, których temperatura płynięcia

jest niska. Takim olejem jest np. Castrol

EDGE Titanium FST™ 0W-40. Z kolei

kierowcy, którzy często uruchamiają sa-

mochód na zimno i jeżdżą na krótkich

trasach, mogą sięgnąć po Castrol Magna-

tec – świetnie chroniący przed zużyciem

w fazie nagrzewania. Jego inteligentne

molekuły przywierają do takich elemen-

tów jak np. wałek rozrządu i nie spływa-

ją do miski olejowej. Magnatec 5W-30

ma również niską temperaturę płynięcia –

wynosi ona -42°C.

Jeśli te argumenty nie są w stanie prze-

konać zwolenników rozgrzewania auta

na postoju może przemówi do nich…

perspektywa otrzymania mandatu. Pra-

wo o ruchu drogowym zakazuje postoju

z włączonym dłużej niż minutę silnikiem.

Za nieprzestrzeganie tego zakazu grozi

mandat w wysokości od 100 do nawet

300 zł.

Diagnosytka uszkodzeń i wymiana

sprężarki klimatyzacji

Sercem każdego układu klimatyzacji

jest sprężarka. Dzięki niej klimaty-

zacja może pracować, oczywiste jest

więc, że warunkiem poprawnej pracy

tego układu jest odpowiednia spraw-

ność kompresora. W ofercie firmy Behr

Hella Service jest wiele typów sprężarek

cieszących się największą popularno-

ścią marek i modeli samochodów.

Działanie sprężarki można sprawdzić

za pomocą manometrów podłączonych

do portów wysokiego i niskiego ciśnienia

układu klimatyzacji. Można w tym celu

wykorzystać porty znajdujące się w każ-

dej stacji do serwisowania klimatyzacji.

Przed uruchomieniem sprężarki oba ma-

nometry wskazują to samo ciśnienie

od 5 do 7 bar. Po włączeniu klimaty-

zacji niskie ciśnienie powinno spadać

do ok. 2 bar, a wysokie wzrosnąć do ok.

15 bar. Są to wartości orientacyjne i mogą

się różnić zależnie od typu układu i mo-

delu pojazdu. O uszkodzeniu sprężarki

mogą świadczyć niskie ciśnienie wyższe,

a wysokie niższe od założonego lub pulsa-

cje ciśnienia. Pomiaru należy dokonywać

mając pewność, że w układzie znajduje się

właściwa ilość czynnika.