WARSZTAT
INTER-NEWS
Silniki nie lubią rozgrzewania
na postoju
Choć nie brakuje zwolenników roz-
grzewania samochodu na postoju, któ-
rzy odśnieżają czy skrobią w tym czasie
szyby, zdecydowanie zdrowiej dla jed-
nostki napędowej będzie natychmiast
ruszyć w drogę. Oczywiście na począt-
ku nie należy korzystać z pełnej mocy
silnika.
Do 75% jego zużycia powstaje w czasie
pierwszych 20 minut pracy. Gdy mróz
jest silny, może się nawet okazać, że pod-
czas tak krótkiej jazdy jednostka napędo-
wa nie zdąży się rozgrzać do optymalnej
temperatury. Mimo to zdecydowanie
odradzamy nagrzewanie samochodu
na postoju. Dlaczego? Bo to w czasie
jazdy, pod obciążeniem, płyn chłodni-
czy i olej dużo szybciej osiągną właściwą
temperaturę. Podczas silnych mrozów
warto jedynie odczekać kilka-kilkanaście
sekund po uruchomieniu silnika, by olej
miał szansę dotrzeć do wszystkich wyma-
gających smarowania elementów i ruszyć
w drogę. Oczywiście należy wówczas uni-
kać wysokich obrotów.
„Kiedy jest zimno zwiększa się lepkość
oleju, więc dociera on do tzw. węzłów
tarcia w ograniczonym zakresie. Do-
datkowo, jeśli silnik pracuje na niskich
obrotach następuje wypieranie filmu
olejowego ze współpracujących elemen-
tów i może dochodzić do kontaktu me-
tal-metal, co powoduje przyspieszone
zużycie” – mówi Paweł Mastalerek,
ekspert techniczny Castrol. Może się też
zdarzyć, że niespalone paliwo spłynie
po ściankach cylindrów rozrzedzając olej,
co pogarsza jego właściwości.
Najlepiej w zimowych warunkach pora-
dzą sobie środki smarne o niskiej lepkości
zimowej, których temperatura płynięcia
jest niska. Takim olejem jest np. Castrol
EDGE Titanium FST™ 0W-40. Z kolei
kierowcy, którzy często uruchamiają sa-
mochód na zimno i jeżdżą na krótkich
trasach, mogą sięgnąć po Castrol Magna-
tec – świetnie chroniący przed zużyciem
w fazie nagrzewania. Jego inteligentne
molekuły przywierają do takich elemen-
tów jak np. wałek rozrządu i nie spływa-
ją do miski olejowej. Magnatec 5W-30
ma również niską temperaturę płynięcia –
wynosi ona -42°C.
Jeśli te argumenty nie są w stanie prze-
konać zwolenników rozgrzewania auta
na postoju może przemówi do nich…
perspektywa otrzymania mandatu. Pra-
wo o ruchu drogowym zakazuje postoju
z włączonym dłużej niż minutę silnikiem.
Za nieprzestrzeganie tego zakazu grozi
mandat w wysokości od 100 do nawet
300 zł.
Diagnosytka uszkodzeń i wymiana
sprężarki klimatyzacji
Sercem każdego układu klimatyzacji
jest sprężarka. Dzięki niej klimaty-
zacja może pracować, oczywiste jest
więc, że warunkiem poprawnej pracy
tego układu jest odpowiednia spraw-
ność kompresora. W ofercie firmy Behr
Hella Service jest wiele typów sprężarek
cieszących się największą popularno-
ścią marek i modeli samochodów.
Działanie sprężarki można sprawdzić
za pomocą manometrów podłączonych
do portów wysokiego i niskiego ciśnienia
układu klimatyzacji. Można w tym celu
wykorzystać porty znajdujące się w każ-
dej stacji do serwisowania klimatyzacji.
Przed uruchomieniem sprężarki oba ma-
nometry wskazują to samo ciśnienie
od 5 do 7 bar. Po włączeniu klimaty-
zacji niskie ciśnienie powinno spadać
do ok. 2 bar, a wysokie wzrosnąć do ok.
15 bar. Są to wartości orientacyjne i mogą
się różnić zależnie od typu układu i mo-
delu pojazdu. O uszkodzeniu sprężarki
mogą świadczyć niskie ciśnienie wyższe,
a wysokie niższe od założonego lub pulsa-
cje ciśnienia. Pomiaru należy dokonywać
mając pewność, że w układzie znajduje się
właściwa ilość czynnika.