INTER-NEWS
WARSZTAT
Wymiana paska rozrządu
w Fiacie 500 1.2
[część I]
Eksperci firmy ContiTech pokazują,
jak uniknąć błędów podczas wymiany
paska rozrządu w samochodzie Fiat
500 z benzynowym silnikiem 1.2 l
(kod silnika 169 A4.000).
Wprzypadku modelu 500 z benzynowym
silnikiem 1.2 l o kodzie: 169 A4.000,
Fiat zaleca sprawdzenie paska rozrządu
co 60 tys. km lub co dwa lata, a jego wy-
mianę po przejechaniu 120 tys. km lub
po upływie 5 lat. Jednak w przypadku
gdy samochód jest użytkowany w trud-
nych warunkach (np. wyłącznie w ruchu
miejskim, na krótkich odcinkach), pasek
rozrządu powinien zostać wymieniony
maksymalnie po 4 latach, nawet jeśli
przebieg w tym czasie był mniejszy niż
120 tys. km.
Czas wymiany paska rozrządu to około
2 godziny i 20 minut.
Wskazówka:
Podczas procesu wymiany
należy oprócz samego paska wymienić
także napinacz, rolki prowadzące i pompę
wody.
Do prawidłowego przeprowadzenia
procedury wymiany wymagane są na-
stępujące narzędzia:
• tymczasowe mocowania silnika -
OE (1870595000, 1870650000,
1860851003 i 1871001300),
• blokada wału korbowego –
OE (2000004500),
• blokada ustawienia wałka rozrządu –
OE (2000004400),
• przyrząd do regulacji napinacza –
OE (1860987000).
Czynności przygotowawcze:
• zidentyfikować pojazd przy użyciu
kodu VIN,
• odłączyć akumulator,
• za pomocą koła pasowego wału ob-
rócić wał korbowy silnika (zgod-
nie z ruchem wskazówek zegara)
do momentu ustawienia go w pozy-
cji umożliwiającej założenie blokady,
• nie obracać wałem korbowym i wał-
kiem rozrządu po zdemontowaniu
paska rozrządu,
• przestrzegać momentów dokręcania
śrub/nakrętek,
• w przypadku wymiany pompy wody
należy spuścić ciecz chłodzącą.
Uzyskanie dostępu do układu rozrządu:
• zdjąć plastikową górną osłonę silni-
ka,
• zdjąć dolną osłonę komory silnika,
• zdemontować prawe przednie koło,
• zdemontować prawe nadkole,
• zdjąć prawą podporę silnika mocują-
cą ramę belki wspierającej,
• zdemontować wąż doprowadzający
powietrze do filtra powietrza oraz
samą obudowę filtra,
• zdjąć pasek wielorowkowy,
• zdjąć koło pasowe wału korbowego,
• zamontować pomocnicze podparcie
silnika (pierwsze cztery wyżej wy-
mienione narzędzia),
• zdjąć pokrywę zaworów,
• podeprzeć silnik podnośnikiem,
• zdemontować mocowania silnika,
• zdemontować górną i dolną osłonę
rozrządu,
• zamontować przyrząd tymczasowo
blokujący silnik w podniesionej po-
zycji.
Demontaż:
Przy użyciu blokady OE 2000004400
ustal położenie wałka rozrządu (Fot. 1 i 2).
W tym celu, za pomocą odpowied-
niego narzędzia należy obrócić wał
korbowy w kierunku obrotów silnika
(zgodnie z ruchem wskazówek zega-
ra), aż wycięcie wałka rozrządu (ozna-
czone na zdjęciu kolorem czerwonym)
skierowane będzie ku górze, na godzinie
12-tej (Fot. 3). Zabezpieczyć wałek roz-
rządu mocując blokadę przy użyciu
dwóch śrub (Fot. 4). Założyć bloka-
dę wału korbowego OE 2000004500
na koło zębate wału (Fot. 5 i 6).
Następnie należy poluzować nakrętkę na-
pinacza, tym samym luzując go, po czym
zdjąć pasek rozrządu.
Ciąg dalszy w części II.
Fot. 1
Fot. 2
Fot. 3