Background Image
Previous Page  18 / 44 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 18 / 44 Next Page
Page Background

INTER-NEWS

WARSZTAT

Wymiana paska rozrządu

w Fiacie 500 1.2

[część I]

Eksperci firmy ContiTech pokazują,

jak uniknąć błędów podczas wymiany

paska rozrządu w samochodzie Fiat

500 z benzynowym silnikiem 1.2 l

(kod silnika 169 A4.000).

Wprzypadku modelu 500 z benzynowym

silnikiem 1.2 l o kodzie: 169 A4.000,

Fiat zaleca sprawdzenie paska rozrządu

co 60 tys. km lub co dwa lata, a jego wy-

mianę po przejechaniu 120 tys. km lub

po upływie 5 lat. Jednak w przypadku

gdy samochód jest użytkowany w trud-

nych warunkach (np. wyłącznie w ruchu

miejskim, na krótkich odcinkach), pasek

rozrządu powinien zostać wymieniony

maksymalnie po 4 latach, nawet jeśli

przebieg w tym czasie był mniejszy niż

120 tys. km.

Czas wymiany paska rozrządu to około

2 godziny i 20 minut.

Wskazówka:

Podczas procesu wymiany

należy oprócz samego paska wymienić

także napinacz, rolki prowadzące i pompę

wody.

Do prawidłowego przeprowadzenia

procedury wymiany wymagane są na-

stępujące narzędzia:

• tymczasowe mocowania silnika -

OE (1870595000, 1870650000,

1860851003 i 1871001300),

• blokada wału korbowego –

OE (2000004500),

• blokada ustawienia wałka rozrządu –

OE (2000004400),

• przyrząd do regulacji napinacza –

OE (1860987000).

Czynności przygotowawcze:

• zidentyfikować pojazd przy użyciu

kodu VIN,

• odłączyć akumulator,

• za pomocą koła pasowego wału ob-

rócić wał korbowy silnika (zgod-

nie z ruchem wskazówek zegara)

do momentu ustawienia go w pozy-

cji umożliwiającej założenie blokady,

• nie obracać wałem korbowym i wał-

kiem rozrządu po zdemontowaniu

paska rozrządu,

• przestrzegać momentów dokręcania

śrub/nakrętek,

• w przypadku wymiany pompy wody

należy spuścić ciecz chłodzącą.

Uzyskanie dostępu do układu rozrządu:

• zdjąć plastikową górną osłonę silni-

ka,

• zdjąć dolną osłonę komory silnika,

• zdemontować prawe przednie koło,

• zdemontować prawe nadkole,

• zdjąć prawą podporę silnika mocują-

cą ramę belki wspierającej,

• zdemontować wąż doprowadzający

powietrze do filtra powietrza oraz

samą obudowę filtra,

• zdjąć pasek wielorowkowy,

• zdjąć koło pasowe wału korbowego,

• zamontować pomocnicze podparcie

silnika (pierwsze cztery wyżej wy-

mienione narzędzia),

• zdjąć pokrywę zaworów,

• podeprzeć silnik podnośnikiem,

• zdemontować mocowania silnika,

• zdemontować górną i dolną osłonę

rozrządu,

• zamontować przyrząd tymczasowo

blokujący silnik w podniesionej po-

zycji.

Demontaż:

Przy użyciu blokady OE 2000004400

ustal położenie wałka rozrządu (Fot. 1 i 2).

W tym celu, za pomocą odpowied-

niego narzędzia należy obrócić wał

korbowy w kierunku obrotów silnika

(zgodnie z ruchem wskazówek zega-

ra), aż wycięcie wałka rozrządu (ozna-

czone na zdjęciu kolorem czerwonym)

skierowane będzie ku górze, na godzinie

12-tej (Fot. 3). Zabezpieczyć wałek roz-

rządu mocując blokadę przy użyciu

dwóch śrub (Fot. 4). Założyć bloka-

dę wału korbowego OE 2000004500

na koło zębate wału (Fot. 5 i 6).

Następnie należy poluzować nakrętkę na-

pinacza, tym samym luzując go, po czym

zdjąć pasek rozrządu.

Ciąg dalszy w części II.

Fot. 1

Fot. 2

Fot. 3