NASI DOSTAWCY
INTER-NEWS
Sposób i przebieg zużywania się amor-
tyzatorów prowadzi często, zupełnie
nieświadomie do eksploatacji pojazdu
zagrażającego bezpieczeństwu ruchu.
Istotnym czynnikiem jest powolność
zachodzących procesów powodująca,
że kierowca w pewnym sensie „przyzwy-
czaja” się do mniejszej siły tłumienia.
Drugi powód jest taki, że częściowo zuży-
ty amortyzator nie daje dodatkowych ob-
jawów w postaci nietypowych dźwięków
czy pogorszenia komfortu. Eksploatacja
pojazdu z tak zużytymi amortyzatorami
może doprowadzić do groźnej sytuacji
w czasie awaryjnego hamowania lub szyb-
kiego pokonywania zakrętu. Jeśli chodzi
o długość drogi hamowania, to spraw-
ność amortyzatorów jest szczególnie istot-
na w przypadku samochodów wyposażo-
nych w układ zapobiegający blokowaniu
kół zwany potocznie ABS.
Brak odpowiedniego tłumienia drgań
koła prowadzi do chwilowego odrywa-
nia się pojazdu od nawierzchni. Układ
ABS rozpoznaje to jako jego zablokowa-
nie i ogranicza ciśnienie w hamulcach,
co z kolei prowadzi do znacznego wydłu-
żenia drogi hamowania. Wadliwie działa-
jący amortyzator może też zaburzyć pra-
widłowe działanie układu stabilizacji toru
jazdy ESP.
Badania przeprowadzane przez organiza-
cję GIPA pokazują, że przebieg granicz-
ny bezpiecznej eksploatacji amortyzato-
rów wynosi od 60 000 do 80 000 km,
natomiast próg zagrożenia bezpieczeń-
stwa, o którym powinniśmy pamiętać
jak również, który powinien wzbudzić
naszą czujność to przedział od 80 000
do 170 000 km. Podaje się tutaj tak
duży przedział przebiegu, ponieważ stan
i żywotność amortyzatorów w znacznym
stopniu zależy od jakości i rodzaju dróg
oraz od sposobu eksploatacji pojazdu.
Aby uniknąć eksploatacji niesprawne-
go pojazdu należy regularnie – najlepiej
raz w roku lub co 20 000 – 30 000 km
kontrolować stan amortyzatorów w swo-
im pojeździe. Takie badanie powinno
być przeprowadzone w stacji kontroli
pojazdów przy okazji każdego przeglądu
rejestracyjnego.
Oprócz okresowych badań kontrolnych
ważna jest też rola personelu pracującego
w serwisach samochodowych. Podczas
innych prac wykonywanych przy samo-
chodzie podniesionym na podnośniku
(np. zmiana ogumienia) można doko-
nać wzrokowej oceny stanu amortyza-
torów. O ich uszkodzeniu mogą świad-
czyć takie objawy, jak wycieki oleju czy
wżery korozyjne na tłoczysku.
W czasie przeprowadzanej kontroli za-
wieszenia należy także sprawdzić stan
elementów współpracujących z amorty-
zatorem – tulei metalowo-gumowych,
łożysk mocujących, odbojów i osłon oraz
sprężyn. Odboje i osłony wymagają szcze-
gólnej uwagi, ponieważ są to elementy
mające decydujący wpływ na żywotność
amortyzatorów. Zadaniem odbojów jest
ograniczenie maksymalnego skoku zawie-
szenia. W przypadku uszkodzonych od-
bojów następuje zjawisko „dobijania” za-
wieszenia. Amortyzator pracuje wówczas
ze skokiem większym niż założony przez
konstruktora. W wyniku tego może na-
stąpić uderzanie tłoka o dno amortyzato-
ra i w konsekwencji uszkodzenie zaworu.
W wyniku takiego uszkodzenia mogą się
pojawić trudne do zidentyfikowania stuki
i oczywiście spadek siły tłumienia.
Przedwczesne uszkodzenie amortyza-
tora
Oprócz normalnego zużycia eksploata-
cyjnego amortyzatory mogą ulec przed-
wczesnemu uszkodzeniu wskutek zbyt
dużych obciążeń udarowych powstałych
przy wjechaniu w dziurę w jezdni lub
podczas wypadku. Należy wtedy doko-
nać przeglądu zawieszenia pod kątem na-
stępujących uszkodzeń: ugięte tłoczysko
Konieczność wymiany amortyza-
tora
zachodzi w przypadku gdy na-
stąpiło jego zużycie eksploatacyjne,
lub gdy uległ on przedwczesnemu
uszkodzeniu.
Zużycie eksploatacyjne amortyzatora
Amortyzator - nieodłączny element
zawieszenia pojazdu, ma realizować
dwa główne zadania – tłumić ruchy
koła toczącego się po nierównej na-
wierzchni i ograniczać przechyły nad-
wozia w czasie pokonywania zakrętów
lub podczas hamowania.