Background Image
Previous Page  32 / 44 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 32 / 44 Next Page
Page Background

NASI DOSTAWCY

INTER-NEWS

Sposób i przebieg zużywania się amor-

tyzatorów prowadzi często, zupełnie

nieświadomie do eksploatacji pojazdu

zagrażającego bezpieczeństwu ruchu.

Istotnym czynnikiem jest powolność

zachodzących procesów powodująca,

że kierowca w pewnym sensie „przyzwy-

czaja” się do mniejszej siły tłumienia.

Drugi powód jest taki, że częściowo zuży-

ty amortyzator nie daje dodatkowych ob-

jawów w postaci nietypowych dźwięków

czy pogorszenia komfortu. Eksploatacja

pojazdu z tak zużytymi amortyzatorami

może doprowadzić do groźnej sytuacji

w czasie awaryjnego hamowania lub szyb-

kiego pokonywania zakrętu. Jeśli chodzi

o długość drogi hamowania, to spraw-

ność amortyzatorów jest szczególnie istot-

na w przypadku samochodów wyposażo-

nych w układ zapobiegający blokowaniu

kół zwany potocznie ABS.

Brak odpowiedniego tłumienia drgań

koła prowadzi do chwilowego odrywa-

nia się pojazdu od nawierzchni. Układ

ABS rozpoznaje to jako jego zablokowa-

nie i ogranicza ciśnienie w hamulcach,

co z kolei prowadzi do znacznego wydłu-

żenia drogi hamowania. Wadliwie działa-

jący amortyzator może też zaburzyć pra-

widłowe działanie układu stabilizacji toru

jazdy ESP.

Badania przeprowadzane przez organiza-

cję GIPA pokazują, że przebieg granicz-

ny bezpiecznej eksploatacji amortyzato-

rów wynosi od 60 000 do 80 000 km,

natomiast próg zagrożenia bezpieczeń-

stwa, o którym powinniśmy pamiętać

jak również, który powinien wzbudzić

naszą czujność to przedział od 80 000

do 170 000 km. Podaje się tutaj tak

duży przedział przebiegu, ponieważ stan

i żywotność amortyzatorów w znacznym

stopniu zależy od jakości i rodzaju dróg

oraz od sposobu eksploatacji pojazdu.

Aby uniknąć eksploatacji niesprawne-

go pojazdu należy regularnie – najlepiej

raz w roku lub co 20 000 – 30 000 km

kontrolować stan amortyzatorów w swo-

im pojeździe. Takie badanie powinno

być przeprowadzone w stacji kontroli

pojazdów przy okazji każdego przeglądu

rejestracyjnego.

Oprócz okresowych badań kontrolnych

ważna jest też rola personelu pracującego

w serwisach samochodowych. Podczas

innych prac wykonywanych przy samo-

chodzie podniesionym na podnośniku

(np. zmiana ogumienia) można doko-

nać wzrokowej oceny stanu amortyza-

torów. O ich uszkodzeniu mogą świad-

czyć takie objawy, jak wycieki oleju czy

wżery korozyjne na tłoczysku.

W czasie przeprowadzanej kontroli za-

wieszenia należy także sprawdzić stan

elementów współpracujących z amorty-

zatorem – tulei metalowo-gumowych,

łożysk mocujących, odbojów i osłon oraz

sprężyn. Odboje i osłony wymagają szcze-

gólnej uwagi, ponieważ są to elementy

mające decydujący wpływ na żywotność

amortyzatorów. Zadaniem odbojów jest

ograniczenie maksymalnego skoku zawie-

szenia. W przypadku uszkodzonych od-

bojów następuje zjawisko „dobijania” za-

wieszenia. Amortyzator pracuje wówczas

ze skokiem większym niż założony przez

konstruktora. W wyniku tego może na-

stąpić uderzanie tłoka o dno amortyzato-

ra i w konsekwencji uszkodzenie zaworu.

W wyniku takiego uszkodzenia mogą się

pojawić trudne do zidentyfikowania stuki

i oczywiście spadek siły tłumienia.

Przedwczesne uszkodzenie amortyza-

tora

Oprócz normalnego zużycia eksploata-

cyjnego amortyzatory mogą ulec przed-

wczesnemu uszkodzeniu wskutek zbyt

dużych obciążeń udarowych powstałych

przy wjechaniu w dziurę w jezdni lub

podczas wypadku. Należy wtedy doko-

nać przeglądu zawieszenia pod kątem na-

stępujących uszkodzeń: ugięte tłoczysko

Konieczność wymiany amortyza-

tora

zachodzi w przypadku gdy na-

stąpiło jego zużycie eksploatacyjne,

lub gdy uległ on przedwczesnemu

uszkodzeniu.

Zużycie eksploatacyjne amortyzatora

Amortyzator - nieodłączny element

zawieszenia pojazdu, ma realizować

dwa główne zadania – tłumić ruchy

koła toczącego się po nierównej na-

wierzchni i ograniczać przechyły nad-

wozia w czasie pokonywania zakrętów

lub podczas hamowania.