Background Image
Previous Page  28 / 44 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 28 / 44 Next Page
Page Background

INTER-NEWS

WARSZTAT

Amortyzatory hydrauliczne zabudowa-

ne w zawieszeniach pojazdów samocho-

dowych, podobnie jak inne elementy,

mogą ulegać różnego rodzaju uszko-

dzeniom. Ich zużycie najczęściej nastę-

puje bardzo powoli i polega na stop-

niowym zmniejszaniu siły tłumiącej,

ale może też mieć charakter gwałtowny,

związany np. z wpadnięciem koła w ja-

kąś bardzo dużą nierówność. W tym ar-

tykule prezentujemy najczęściej spoty-

kane usterki oraz sugerujemy stosowne

rozwiązania.

Sprawdź elementy współpracujące

Serwisując amortyzatory, niezwykle

istotne dla komfortu jazdy oraz bez-

pieczeństwa kierowcy jest stan elemen-

tów współpracujących, takich jak mo-

cowania, odboje czy łożysko. Dlatego

należy się także zastanowić, jakie ele-

menty zawieszenia bezpośrednio współ-

pracują z amortyzatorami i czy nie uległy

one także uszkodzeniu lub nie są przyczy-

ną usterki.

Mocowania amortyzatorów

Elementami zawieszenia współpracują-

cymi z amortyzatorami są produkowa-

ne przez Tenneco mocowania amorty-

zatorów, które w katalogu znajdziemy

pod symbolem MK oraz zestawy osłon

z odbojami oznaczane jako PK. Ich wy-

stępowanie w pojeździe jest związane

z konstrukcją zawieszenia. Np. na tylnej

osi pojazdów zawieszonych na resorach

piórowych lub drążkach skrętnych amor-

tyzator może mieć osłonę stanowiącą jego

integralną część, a mocuje się go bezpo-

średnio do nadwozia i resoru lub waha-

cza. W takim przypadku wymiana sa-

mych amortyzatorów wystarcza i oznacza

poprawne wykonanie naprawy.

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda

np. w przypadku zawieszeń typu

McPherson. W tym rozwiązaniu osłony

wraz z odbojami stanowią osobny ele-

Naprawy zawieszenia samochodu

związane z wymianą amortyzatorów

Wymiana zawsze parami

Jeżeli stwierdzimy uszkodzenie amor-

tyzatora (np. na podstawie bada-

nia na shocktesterze), to koniecznie

musimy go wymienić – tylko wtedy

możemy mieć gwarancję poprawne-

go wykonania naprawy. Powinniśmy

dokonywać wymiany zawsze parami

na poszczególnych osiach. Wymiana

jednego elementu i pozostawienie

drugiego częściowo zużytego, spowo-

duje wystąpienie różnych sił tłumią-

cych na tej samej osi.

jak urządzenia optyczne, podnośników

diagnostycznych lub kanału przeglądo-

wego. Do ich obsługi jednak niezbędna

jest większa przestrzeń robocza, tak aby

kolumna (słup) z kamerami „widziała”

wszystkie tarcze pasywne umieszczone

na kołach.

Zespoły pomiarowe z czujnikami

i kamerami

Plusy:

• cena

• stosunkowo nieduża przestrzeń

robocza

Minusy:

• długi czas pomiaru (wymaga wy-

konania większej ilości czynności

pomiarowych)

• niska odporność na warunki atmos-

feryczne

Zespoły pomiarowe z kamerami/tar-

czami pasywnymi (3D)

Plusy:

• większa dokładność pomiaru

• szybkość pomiaru (wymaga wy-

konania mniejszej ilości czynności

pomiarowych)

• wysoka odporność na warunki

atmosferyczne

Minusy:

• cena

• duża przestrzeń robocza

W ofercie handlowej Inter-Team posia-

damy szeroką gamę urządzeń do kon-

troli geometrii zawieszenia, poczynając

od urządzeń 2-głowicowych, kończąc

na geometrii 3D najnowszej generacji.

Oferujemy urządzenia renomowanych

i sprawdzonych producentów: Bosch,

Werther, Custor oraz Precyzja, posiada-

jące zarówno certyfikat ITS – urządzenia

4-głowicowe i 3D oraz urządzenia w wer-

sji ekonomicznej bez certyfikatu- przyrzą-

dy 2-, 4-głowicowe i 3D.

Szczegółowych

informacji

udzielą

Państwu nasi Przedstawiciele Handlowi.

Bosch - urządzenie 3D

Custor – urządzenie 4-głowicowe