INTER-NEWS
WARSZTAT
Amortyzatory hydrauliczne zabudowa-
ne w zawieszeniach pojazdów samocho-
dowych, podobnie jak inne elementy,
mogą ulegać różnego rodzaju uszko-
dzeniom. Ich zużycie najczęściej nastę-
puje bardzo powoli i polega na stop-
niowym zmniejszaniu siły tłumiącej,
ale może też mieć charakter gwałtowny,
związany np. z wpadnięciem koła w ja-
kąś bardzo dużą nierówność. W tym ar-
tykule prezentujemy najczęściej spoty-
kane usterki oraz sugerujemy stosowne
rozwiązania.
Sprawdź elementy współpracujące
Serwisując amortyzatory, niezwykle
istotne dla komfortu jazdy oraz bez-
pieczeństwa kierowcy jest stan elemen-
tów współpracujących, takich jak mo-
cowania, odboje czy łożysko. Dlatego
należy się także zastanowić, jakie ele-
menty zawieszenia bezpośrednio współ-
pracują z amortyzatorami i czy nie uległy
one także uszkodzeniu lub nie są przyczy-
ną usterki.
Mocowania amortyzatorów
Elementami zawieszenia współpracują-
cymi z amortyzatorami są produkowa-
ne przez Tenneco mocowania amorty-
zatorów, które w katalogu znajdziemy
pod symbolem MK oraz zestawy osłon
z odbojami oznaczane jako PK. Ich wy-
stępowanie w pojeździe jest związane
z konstrukcją zawieszenia. Np. na tylnej
osi pojazdów zawieszonych na resorach
piórowych lub drążkach skrętnych amor-
tyzator może mieć osłonę stanowiącą jego
integralną część, a mocuje się go bezpo-
średnio do nadwozia i resoru lub waha-
cza. W takim przypadku wymiana sa-
mych amortyzatorów wystarcza i oznacza
poprawne wykonanie naprawy.
Zupełnie inaczej sytuacja wygląda
np. w przypadku zawieszeń typu
McPherson. W tym rozwiązaniu osłony
wraz z odbojami stanowią osobny ele-
Naprawy zawieszenia samochodu
związane z wymianą amortyzatorów
Wymiana zawsze parami
Jeżeli stwierdzimy uszkodzenie amor-
tyzatora (np. na podstawie bada-
nia na shocktesterze), to koniecznie
musimy go wymienić – tylko wtedy
możemy mieć gwarancję poprawne-
go wykonania naprawy. Powinniśmy
dokonywać wymiany zawsze parami
na poszczególnych osiach. Wymiana
jednego elementu i pozostawienie
drugiego częściowo zużytego, spowo-
duje wystąpienie różnych sił tłumią-
cych na tej samej osi.
jak urządzenia optyczne, podnośników
diagnostycznych lub kanału przeglądo-
wego. Do ich obsługi jednak niezbędna
jest większa przestrzeń robocza, tak aby
kolumna (słup) z kamerami „widziała”
wszystkie tarcze pasywne umieszczone
na kołach.
Zespoły pomiarowe z czujnikami
i kamerami
Plusy:
• cena
• stosunkowo nieduża przestrzeń
robocza
Minusy:
• długi czas pomiaru (wymaga wy-
konania większej ilości czynności
pomiarowych)
• niska odporność na warunki atmos-
feryczne
Zespoły pomiarowe z kamerami/tar-
czami pasywnymi (3D)
Plusy:
• większa dokładność pomiaru
• szybkość pomiaru (wymaga wy-
konania mniejszej ilości czynności
pomiarowych)
• wysoka odporność na warunki
atmosferyczne
Minusy:
• cena
• duża przestrzeń robocza
W ofercie handlowej Inter-Team posia-
damy szeroką gamę urządzeń do kon-
troli geometrii zawieszenia, poczynając
od urządzeń 2-głowicowych, kończąc
na geometrii 3D najnowszej generacji.
Oferujemy urządzenia renomowanych
i sprawdzonych producentów: Bosch,
Werther, Custor oraz Precyzja, posiada-
jące zarówno certyfikat ITS – urządzenia
4-głowicowe i 3D oraz urządzenia w wer-
sji ekonomicznej bez certyfikatu- przyrzą-
dy 2-, 4-głowicowe i 3D.
Szczegółowych
informacji
udzielą
Państwu nasi Przedstawiciele Handlowi.
Bosch - urządzenie 3D
Custor – urządzenie 4-głowicowe