INTER-NEWS
WARSZTAT
McPherson, zawierają łożyska kulkowe,
które także ulegają zużyciu. Wszelkie
opory i zacięcia przy obracaniu kwalifiku-
ją je do wymiany.
Jeśli chodzi o elementy gumowe, to dys-
kwalifikują je wszelkie pęknięcia, obe-
rwania, rozwarstwienia. Może się jednak
zdarzyć, że przy pobieżnym sprawdzeniu
nie wykazują one wad – jednak utraciły
już swą elastyczność i nie będą poprawnie
pracować. Dlatego wymieniając amor-
tyzatory, najlepiej jest zrobić to razem
z łożyskami – zwłaszcza, że ich koszt jest
stosunkowo niewielki.
Talerze
Także talerze oporowe służące do moco-
wania sprężyn na amortyzatorze mogą
ulec uszkodzeniu w wyniku „dobijania”
zawieszenia (będącego skutkiem braku
tłumienia) lub korozji. Talerze oporowe
mogą stanowić integralną część amortyza-
tora lub jego łożyska, bądź też są oddziel-
nymi elementami – w tym przypadku
jeśli stwierdziliśmy ich uszkodzenie, także
je wymieniamy. Zjawisko szybkiej ko-
rozji talerzy oporowych szczególnie często
występuje w wymienionych wyżej pojaz-
dach grupy VAG.
Sprężyny
Należy dokonać wnikliwej analizy, czy
przy wymianie amortyzatorów nie war-
to także wymienić sprężyn. Najczęściej
mamy do czynienia z uszkodzeniem uła-
manych zwojów (zjawisko to może wy-
stąpić gdy amortyzator utracił własności
tłumiące), wżerów korozyjnych lub utraty
sztywności.
Istotne drobiazgi
Na koniec należy wspomnieć o elemen-
tach złącznych w postaci śrub, nakrętek
i podkładek dostarczanych w opakowaniu
razem z amortyzatorem. Jeżeli zostały one
dołączone do nowego produktu, to ozna-
cza to, że technologia naprawy przewidu-
je ich wymianę na nowe i niedopuszczal-
ne jest pozostawienie starych.
Obowiązuje wielokrotność progów. Zakupy kumulują się w okresie promocji.
Jeden Klient może otrzymać maksymalnie 3 nagrody z danego progu (łącznie
max. 9 kart o łącznej wartości max. 1350 zł)