AKTUALNOŚCI
INTER-NEWS
Po nitce do kłębka
Skrzynia Easy-R w Daciach
Każdy z nas zostawił kiedyś samochód
na parkingu w centrum handlowym,
gdzie każda alejka wygląda tak samo,
przez co trudno było odnaleźć własny
pojazd. Sytuacja jest jeszcze gorsza
gdy parking jest słabo oświetlony lub
w ogóle nie oświetlony. Firma BMW
znalazła na to rozwiązanie.
W nowym modelu BMW serii 7 został
wprowadzony „świetlny dywan”. Wy-
starczy wcisnąć przycisk znajdujący się
w kluczyku, aby samochód został pod-
świetlony z obu stron. W przeciwieństwie
do poprzednich rozwiązań tego typu,
gdzie diody znajdowały się za lusterkami,
lub pod panelem bocznym drzwi kierow-
cy, w tym systemie „poszukiwania” auta
zastosowano układ 150 mikro soczewek
w progach pod drzwiami, co daje oświe-
tlenie określonego obszaru.
System pozwala na oświetlenie samo-
chodu tak, aby był on widoczny już
ze znacznej odległości – poszukiwanie
ułatwia jasno oświetlony teren promie-
niu 4 metrów wokół auta. Jedna mikro
soczewka ma wymiary 10x10 mm² i jest
osłonięta szkłem. Aby chronić wrażliwy
moduł przed uderzeniami kamieniami,
jest on otworem skierowany przeciwnie
do kierunku jazdy. Dodatkowo, kiedy pa-
nel LED-owy zostanie na przykład zabru-
dzony w kilku miejscach, nie spowoduje
to znacznego obniżenia poziomu oświe-
tlenia, ponieważ wciąż kilka innych mi-
kro soczewek skierowanych jest w tym
samym kierunku. (Fot. BMW)
Pierwsza zautomatyzowana skrzynia
biegów w ofercie Dacii: Easy-R w przy-
stępnej cenie.
W odpowiedzi na rosnący popyt na auto-
matyczne skrzynie biegów, po raz pierwszy
w ofercie Dacii pojawia się zautomatyzo-
wana skrzynia Easy-R. Jest to całkowicie
nowa konstrukcja. Wykorzystano w niej
układ elektromechaniczny, który cha-
rakteryzuje się bardziej elastyczną pracą
i szybszymi reakcjami niż układ hydrau-
liczny. Przyjęte rozwiązania konstrukcyj-
ne sprawdzają się zwłaszcza podczas jazdy
w mieście i w korkach. Szczególnie w wa-
runkach miejskich kierowca może najpeł-
niej odczuć praktyczność zautomatyzowa-
nej skrzyni Easy-R. Zmiana biegów jest
płynna i przebiega bez szarpnięć. Skrzynia
ta pozwala również na jazdę z niewielką
prędkością – wystarczy po prostu zwolnić
pedał hamulca – co ułatwia płynne i spo-
kojne wykonanie manewrów. Zautoma-
tyzowana skrzynia Easy-R jest intuicyjna,
a jej obsługę można szybko opanować.
Ma podobną dźwignię zmiany biegów
jak skrzynie automatyczne. Posiada 4 try-
by pracy: D/Drive, N/Neutral, R/Rear
i M/Manual. Tryb ręczny umożliwia
kierowcy samodzielną zmianę biegów,
na przykład w sytuacjach wymagających
hamowania silnikiem. Po zaparkowaniu
samochodu wystarczy zaciągnąć hamulec
ręczny lub wrzucić bieg.
Zautomatyzowana skrzynia Easy-R
jest tańsza od klasycznej skrzyni auto-
matycznej, na polskim rynku dopłata
do wersji TCe 90 Easy-R wynosi tylko
2 200 złotych dla każdego z trzech mo-
deli – Sandero, Logan i Logan MCV.
(Fot. Renault)