Background Image
Previous Page  5 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 5 / 52 Next Page
Page Background

AKTUALNOŚCI

INTER-NEWS

6 mln silników 1.3 MultiJet

Hybrydowe szkło Gorilla Glass

9 lutego b.r. w zakładzie FCA

Powertrain Poland w Bielsku-Białej zo-

stał wyprodukowany 6-milionowy eg-

zemplarz silnika 1.3 MultiJet EURO-6

Start-Stop.

Wynik ten świadczy o sukcesie tego ma-

łolitrażowego silnika wysokoprężnego.

W tej produkowanej od 2003 roku jed-

nostce po raz pierwszy na świecie została

zastosowana technologia MultiJet, będąca

ewolucją systemu Common Rail, opraco-

wanego przez koncern Fiata w 1997 roku.

Silnik 1,3 Multijet jest dostępny w wer-

sjach o różnej mocy: od wersji z turbosprę-

żarką o stałej geometrii (75 KM) po wer-

sję z turbosprężarką o zmiennej geometrii

(od 85 do 95 KM). Jest on montowany

w wielu modelach z gamy FCA: Panda,

Punto, Qubo, Doblò, Strada, Fiorino,

500, 500L, 500X, Lancii Ypsilon, Tipo,

Alfie Romeo MiTo, jak i w samochodach

innych marek: Opel, Ford, Suzuki.

Polska fabryka silników Grupy FCA

jest jednym z najnowocześniejszych za-

kładów w branży motoryzacyjnej. Jest

w niej również produkowany dwucylin-

drowy silnik benzynowy 0.9 TwinAir.

(Fot. Fiat)

Dzięki współpracy Forda z firmą Corning,

nowy sportowy Ford GT jako pierwszy

samochód w historii wyposażony będzie

w szyby wykonane z innowacyjnego, hybry-

dowego szkła Gorilla Glass.

Zastosowanie tej rewolucyjnej technologii po-

zwoli obniżyć masę własną pojazdu o ponad

5 kilogramów, tym samym przekładając się

na lepszą dynamikę, niższe zużycie paliwa oraz

skuteczniejszą pracę układu hamulcowego.

Konwencjonalna, laminowana szyba samocho-

dowa składa się z dwóch warstw hartowanego

szkła, które rozdzielone są wewnętrzną warstwą

wykonaną ze spoiwa z tworzywa sztucznego.

Konstrukcja ta została po raz pierwszy wprowa-

dzona w USA przez Henrego Forda i stosowa-

na jest w przemyśle samochodowym od niemal

stu lat. Nowe, hybrydowe szkło Gorilla Glass

to struktura wielowarstwowa, gdzie warstwę

wewnętrzną stanowi tafla wzmocnionego, sa-

mochodowego szkła hybrydowego, warstwę

środkową spoiwo termoplastyczne o właściwo-

ściach dźwiękochłonnych, a warstwę zewnętrz-

ną tafla hartowanego szkła. Taka konstrukcja

sprawia, iż szyba czołowa ma o 32 % niższą

masę własną w porównaniu z rozwiązaniami

stosowanym dotychczas. Tradycyjne szkło la-

minowane ma grubość od 4 do 6 milimetrów,

natomiast hybrydowa Gorilla Glass zaledwie

od 3 do 4 milimetrów. Na zdjęciu porównanie

wyników badania zwykłego szkła sodowo-wap-

niowego (A), wzmocnionego chemicznie szkła

sodowo-wapniowego (B) oraz szkła Gorilla

Glass (C). (Fot. Ford)