AKTUALNOŚCI
INTER-NEWS
6 mln silników 1.3 MultiJet
Hybrydowe szkło Gorilla Glass
9 lutego b.r. w zakładzie FCA
Powertrain Poland w Bielsku-Białej zo-
stał wyprodukowany 6-milionowy eg-
zemplarz silnika 1.3 MultiJet EURO-6
Start-Stop.
Wynik ten świadczy o sukcesie tego ma-
łolitrażowego silnika wysokoprężnego.
W tej produkowanej od 2003 roku jed-
nostce po raz pierwszy na świecie została
zastosowana technologia MultiJet, będąca
ewolucją systemu Common Rail, opraco-
wanego przez koncern Fiata w 1997 roku.
Silnik 1,3 Multijet jest dostępny w wer-
sjach o różnej mocy: od wersji z turbosprę-
żarką o stałej geometrii (75 KM) po wer-
sję z turbosprężarką o zmiennej geometrii
(od 85 do 95 KM). Jest on montowany
w wielu modelach z gamy FCA: Panda,
Punto, Qubo, Doblò, Strada, Fiorino,
500, 500L, 500X, Lancii Ypsilon, Tipo,
Alfie Romeo MiTo, jak i w samochodach
innych marek: Opel, Ford, Suzuki.
Polska fabryka silników Grupy FCA
jest jednym z najnowocześniejszych za-
kładów w branży motoryzacyjnej. Jest
w niej również produkowany dwucylin-
drowy silnik benzynowy 0.9 TwinAir.
(Fot. Fiat)
Dzięki współpracy Forda z firmą Corning,
nowy sportowy Ford GT jako pierwszy
samochód w historii wyposażony będzie
w szyby wykonane z innowacyjnego, hybry-
dowego szkła Gorilla Glass.
Zastosowanie tej rewolucyjnej technologii po-
zwoli obniżyć masę własną pojazdu o ponad
5 kilogramów, tym samym przekładając się
na lepszą dynamikę, niższe zużycie paliwa oraz
skuteczniejszą pracę układu hamulcowego.
Konwencjonalna, laminowana szyba samocho-
dowa składa się z dwóch warstw hartowanego
szkła, które rozdzielone są wewnętrzną warstwą
wykonaną ze spoiwa z tworzywa sztucznego.
Konstrukcja ta została po raz pierwszy wprowa-
dzona w USA przez Henrego Forda i stosowa-
na jest w przemyśle samochodowym od niemal
stu lat. Nowe, hybrydowe szkło Gorilla Glass
to struktura wielowarstwowa, gdzie warstwę
wewnętrzną stanowi tafla wzmocnionego, sa-
mochodowego szkła hybrydowego, warstwę
środkową spoiwo termoplastyczne o właściwo-
ściach dźwiękochłonnych, a warstwę zewnętrz-
ną tafla hartowanego szkła. Taka konstrukcja
sprawia, iż szyba czołowa ma o 32 % niższą
masę własną w porównaniu z rozwiązaniami
stosowanym dotychczas. Tradycyjne szkło la-
minowane ma grubość od 4 do 6 milimetrów,
natomiast hybrydowa Gorilla Glass zaledwie
od 3 do 4 milimetrów. Na zdjęciu porównanie
wyników badania zwykłego szkła sodowo-wap-
niowego (A), wzmocnionego chemicznie szkła
sodowo-wapniowego (B) oraz szkła Gorilla
Glass (C). (Fot. Ford)