AKTUALNOŚCI
INTER-NEWS
Łada XRay
Nowa nazwa, nowa dynamika
Pierwszy prototyp tego pojazdu został
zaprezentowany podczas targów moto-
ryzacyjnych w Moskwie w 2012 roku,
a w 2014 roku pokazano wersję se-
ryjną. W tym roku trafi do sprzedaży
w Europie nowa Łada - crossover XRay.
Do napędu będzie wykorzystywana
1,6-litrowa jednostka generująca moc
106 KM lub 114 KM. W ofercie obec-
ny będzie również silnik o pojemno-
ści 1,8 litra i mocy 122 KM. Silniki
współpracują z 5-biegową manualną
lub automatyczną skrzynią biegów. Po-
jazd został zbudowany na bazie płyty
podłogowej opracowanej wspólnie przez
koncern Renault-Nissan, na której po-
wstały m.in. Dacia Sandero i Logan. W
planie są wersje z napędem wszystkich
czterech kół. XRay jest produkowa-
ny przez rosyjskie zakłady AwtoWAZ,
a jego cena nie powinna przekroczyć
12 tys. euro. (Fot. AwtoWAZ)
W marcu 2016 roku, 20 lat po premie-
rze pierwszej generacji Mercedesa SLK,
model debiutuje na rynku w odświeżo-
nej formie, ze zoptymalizowaną tech-
nologią i pod nową nazwą – SLC.
Poprzedni model SLK od chwili debiutu
w 1996 roku znalazł około 670 tys. na-
bywców. Kompleksowo zmodernizowa-
ny SLC ma szansę na kontynuacje tego
sukcesu. Z zewnątrz uwagę zwraca osłona
chłodnicy z diamentowym wypełnieniem
oraz opcjonalne, inteligentne oświetlenie
diodowe. Nowością w ofercie jest bazo-
wy model SLC 180 z benzynowym, tur-
bodoładowanym silnikiem 1.6 o mocy
156 KM. Mocniejszy SLC 200 rozwija
moc 184 KM, a odmiana SLC 300 - 245
KM. Obie wersje napędza 4-cylindrowa
jednostka turbo o pojemności 2 litrów.
Mistrzem ekonomiczności pozostaje wy-
sokoprężna odmiana SLC 250 d o mocy
204 KM. Na każde 100 km potrzebuje
średnio jedynie 4,4 l oleju napędowego.
Nowością w SLC jest montowany se-
ryjnie system Active Brake Assist,
w innych seriach modelowych znany
jako COLLISION PREVENTION
ASSIST PLUS. Poza radarową kontrolą
odległości i wspomaganiem parkowania
może on przeprowadzić autonomiczne
hamowanie w celu ograniczenia zagro-
żenia kolizją przód-tył. Jeśli kierowca nie
zareaguje właściwie po wykryciu ryzyka
takiej kolizji, mimo wyświetlenia na pa-
nelu wskaźników lampki ostrzegawczej
i wyemitowania przerywanego sygnału
dźwiękowego, system zainicjuje autono-
miczne hamowanie. Przy niskich prędko-
ściach względnych pozwala to całkowicie
zapobiec zderzeniu z pojazdami, które
poruszają się wolniej, zatrzymują się lub
stoją nieruchomo. Zamówienia na SLC
już ruszyły. (Fot. Daimler)