AKTUALNOŚCI
INTER-NEWS
Szkolenia z klimatyzacji – konsekwencje
nowej ustawy
Wejście w życie nowej ustawy regulu-
jącej serwisowanie klimatyzacji wpro-
wadziło sporo zamętu w warsztatach
samochodowych. Praktycznie jedno-
cześnie z publikacją ustawy pojawiły
się pogłoski o karach, które mogą być
nakładane w przypadku nie zastosowa-
nia się do nowych przepisów. Specjalnie
dla naszych klientów o zagadnieniach
związanych z obowiązkowymi szko-
leniami opowiada Tomasz Niedbała,
szef Akademii Technicznej Inter-Team,
która jako pierwsza w Polsce nabyła
uprawnienia do przeprowadzania szko-
leń i wydawania zaświadczeń wymaga-
nych przez ustawodawcę.
Inter-Team: Pojawia się coraz więcej
firm oferujących warsztatom szko-
lenia z zakresu obsługi klimatyzacji.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze?
Tomasz Niedbała: Klienci potwierdzają,
że praktycznie każdego dnia zgłaszają się
do nich firmy z ofertą przeprowadzenia
szkoleń, które rzekomo mają być odpo-
wiedzią na wymagania stawiane przez
ustawodawcę. Kluczowe znaczenie przy
wyborze firmy, która ma przeszkolić ze-
spół warsztatu ma weryfikacja, czy dana
firma przeszła kontrolę Urzędu Dozoru
Technicznego i uzyskała certyfikat upo-
ważniający do wydawania zaświadcze-
nia. Listatych firm dostępna jest na stro-
nie
www.udt.gov.plw zakładce
SZWO
i F/gazy/Certyfikacja jednostek wydających
zaświadczenia o odbytym szkoleniu
.
Kolejnym niezwykle ważnym elementem
jest sprawdzenie ile godzin obejmuje szko-
lenie i jaki jest jego program. Nasi klienci
zgłaszają nam, że niektóre firmy starają
się ich przekonać, że do przekazania ma-
teriału wymaganego przez ustawodawcę
wystarczy od 3 do 5 godzin. Tymczasem,
jeśli celem jest gruntowne przeszkolenie,
a nie tylko wydanie zaświadczenia, nale-
ży poświęcić na szkolenie 8 godzin. Tylko
wtedy możemy mieć pewność, że podczas
warsztatu zostanie omówiony pełen zakres
informacji wymagany przez ustawodawcę.
IT: Jaki jest zatem program szko-
lenia prowadzony przez trenerów
Akademii Technicznej?
TN: Podczas szkolenia przekazujemy
uczestnikom szczegółowe informacje
o sposobie prowadzenia ewidencji czyn-
ników chłodniczych oraz omawiamy
sposób raportowania corocznego w tym
zakresie. Prowadzimy część teoretyczną
i praktyczną w oparciu o własne makiety
układów klimatyzacji. Omawiamy zasadę
działania różnego typu układów klima-
tyzacji oraz wyjaśniamy zasadę działania
wszystkich typów sprężarek klimatyzacji
występujących w samochodach (z hybry-
dą włącznie). Przedstawiamy także spo-
soby diagnozowania elementów układów
i zdradzamy jak naprawić najpopular-
niejsze usterki. Pokazujemy urządzenia
i niezbędne wyposażenie do obsługi tych
układów.
Jak widać, program szkolenia jest bar-
dzo rozległy – zapewniam, że nie sposób
poruszyć tych wszystkich zagadnień w 3
do 5 godzin. 8 godzin to standard Akade-
mii Technicznej, który wprowadziliśmy
od początku naszej działalności. Opinie
osób, które już znają nasze szkolenia po-
twierdzają, że takie rozwiązanie doskona-
le się sprawdza.
Naszym celem jest rozwiązanie wszystkich
problemów klientów z układami klimaty-
zacji, a nie tylko wydanie zaświadczenia.
Dlatego podczas szkolenia informuje-
my o wszelkich aspektach i problemach
które mogą spowodować nałożenie kary
na klientów przez Inspekcję Ochrony
Środowiska. Po naszym szkoleniu klient
na pewno będzie wiedział jak się zacho-
wać podczas kontroli i jak uniknąć nało-
żenia kary.
IT: Czy każdy pracownik warsztatu
musi przejść szkolenie? Czy nie wy-
starczy, by w szkoleniu wziął udział np.
właściciel lub jeden z członków załogi,
a następnie zdobytą wiedzą podzielił
się z kolegami?
TN: Wymóg ten dotyczy wszystkich
pracowników warsztatów, którzy bez-
pośrednio obsługują układy klimatyza-
cji w samochodach. Każda osoba, która
bezpośrednio obsługuje układy klima-
tyzacji w samochodach, dokonuje odzy-
sku czynnika chłodniczego, sprawdzenia
szczelności, napełnienia takiego układu,
była przeszkolona i posiadała zaświadcze-
nie o odbytym szkoleniu. Zaświadczenia
nie musi posiadać jego właściciel, jeśli
nie wykonuje takich czynności w swoim
warsztacie.
IT: Za brak zaświadczenia o odbytym
przeszkoleniu grożą kary, według nie-
których źródeł sięgające nawet kilku-
dziesięciu tysięcy złotych. Co jednak
w sytuacji, gdy pracownicy nie zdąży-
li jeszcze przejść szkolenia z przyczyn
niezależnych od nich, np. z powodu
braku dostępności miejsc?
TN: Rzeczywiście nowa ustawa wprowa-
dziła pewien popłoch wśród mechaników
samochodowych. W pierwszych tygo-
dniach jej obowiązywania zaledwie kilka
firm było w stanie zaoferować klientom
udział w stosownych szkoleniach i wyma-
gane wystawić zaświadczenia. Kontrole
już trwają, jednak mechanicy, którzy jesz-
cze nie zdążyli odbyć szkolenia, mają czas
na nadrobienie tej zaległości w ciągu kil-
ku tygodni od kontroli. Dotychczas przed
nałożeniem kary chroniło także potwier-
dzenie zamiaru wzięcia udziału w szkole-
niu (jeśli podczas kontroli okazywało się,
że mechanicy są zapisani już na szkolenie
i mają je opłacone to urzędnicy odstępo-
wali od nałożenia kary), oczywiście sytu-
acja się zmienia i nie wiadomo jak będzie
w przyszłości. Należy jednak zaznaczyć,
że urzędnicy mogą nałożyć karę nie tylko
za brak zaświadczenia. Jeśli nawet pra-
cownicy warsztatu wzięli udział w szkole-
niu, ale podczas kontroli urzędnik stwier-
dzi, że obsługa samochodu klienta jest
nieprawidłowa, nadal może nałożyć karę.
Dlatego tak istotna jest jakość szkolenia
i jego program, który obejmuje teorię
i jest solidną dawką wiedzy praktycznej.
IT: Czy serwisowanie klimatyzacji
przez warsztat samochodowy wymaga
dużych inwestycji?
TN: Aby można było bez problemu pro-
wadzić działalność związaną z obsługą
klimatyzacji, trzeba posiadać niezbędne
urządzenie, pozwalające w wiarygod-
ny sposób sprawdzić szczelność ukła-
du kilkoma metodami. Takie wyposa-
żenie nie jest zbyt drogie, a znacznie