Background Image
Previous Page  10 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 10 / 52 Next Page
Page Background

AKTUALNOŚCI

INTER-NEWS

Szkolenia z klimatyzacji – konsekwencje

nowej ustawy

Wejście w życie nowej ustawy regulu-

jącej serwisowanie klimatyzacji wpro-

wadziło sporo zamętu w warsztatach

samochodowych. Praktycznie jedno-

cześnie z publikacją ustawy pojawiły

się pogłoski o karach, które mogą być

nakładane w przypadku nie zastosowa-

nia się do nowych przepisów. Specjalnie

dla naszych klientów o zagadnieniach

związanych z obowiązkowymi szko-

leniami opowiada Tomasz Niedbała,

szef Akademii Technicznej Inter-Team,

która jako pierwsza w Polsce nabyła

uprawnienia do przeprowadzania szko-

leń i wydawania zaświadczeń wymaga-

nych przez ustawodawcę.

Inter-Team: Pojawia się coraz więcej

firm oferujących warsztatom szko-

lenia z zakresu obsługi klimatyzacji.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Tomasz Niedbała: Klienci potwierdzają,

że praktycznie każdego dnia zgłaszają się

do nich firmy z ofertą przeprowadzenia

szkoleń, które rzekomo mają być odpo-

wiedzią na wymagania stawiane przez

ustawodawcę. Kluczowe znaczenie przy

wyborze firmy, która ma przeszkolić ze-

spół warsztatu ma weryfikacja, czy dana

firma przeszła kontrolę Urzędu Dozoru

Technicznego i uzyskała certyfikat upo-

ważniający do wydawania zaświadcze-

nia. Listatych firm dostępna jest na stro-

nie

www.udt.gov.pl

w zakładce

SZWO

i F/gazy/Certyfikacja jednostek wydających

zaświadczenia o odbytym szkoleniu

.

Kolejnym niezwykle ważnym elementem

jest sprawdzenie ile godzin obejmuje szko-

lenie i jaki jest jego program. Nasi klienci

zgłaszają nam, że niektóre firmy starają

się ich przekonać, że do przekazania ma-

teriału wymaganego przez ustawodawcę

wystarczy od 3 do 5 godzin. Tymczasem,

jeśli celem jest gruntowne przeszkolenie,

a nie tylko wydanie zaświadczenia, nale-

ży poświęcić na szkolenie 8 godzin. Tylko

wtedy możemy mieć pewność, że podczas

warsztatu zostanie omówiony pełen zakres

informacji wymagany przez ustawodawcę.

IT: Jaki jest zatem program szko-

lenia prowadzony przez trenerów

Akademii Technicznej?

TN: Podczas szkolenia przekazujemy

uczestnikom szczegółowe informacje

o sposobie prowadzenia ewidencji czyn-

ników chłodniczych oraz omawiamy

sposób raportowania corocznego w tym

zakresie. Prowadzimy część teoretyczną

i praktyczną w oparciu o własne makiety

układów klimatyzacji. Omawiamy zasadę

działania różnego typu układów klima-

tyzacji oraz wyjaśniamy zasadę działania

wszystkich typów sprężarek klimatyzacji

występujących w samochodach (z hybry-

dą włącznie). Przedstawiamy także spo-

soby diagnozowania elementów układów

i zdradzamy jak naprawić najpopular-

niejsze usterki. Pokazujemy urządzenia

i niezbędne wyposażenie do obsługi tych

układów.

Jak widać, program szkolenia jest bar-

dzo rozległy – zapewniam, że nie sposób

poruszyć tych wszystkich zagadnień w 3

do 5 godzin. 8 godzin to standard Akade-

mii Technicznej, który wprowadziliśmy

od początku naszej działalności. Opinie

osób, które już znają nasze szkolenia po-

twierdzają, że takie rozwiązanie doskona-

le się sprawdza.

Naszym celem jest rozwiązanie wszystkich

problemów klientów z układami klimaty-

zacji, a nie tylko wydanie zaświadczenia.

Dlatego podczas szkolenia informuje-

my o wszelkich aspektach i problemach

które mogą spowodować nałożenie kary

na klientów przez Inspekcję Ochrony

Środowiska. Po naszym szkoleniu klient

na pewno będzie wiedział jak się zacho-

wać podczas kontroli i jak uniknąć nało-

żenia kary.

IT: Czy każdy pracownik warsztatu

musi przejść szkolenie? Czy nie wy-

starczy, by w szkoleniu wziął udział np.

właściciel lub jeden z członków załogi,

a następnie zdobytą wiedzą podzielił

się z kolegami?

TN: Wymóg ten dotyczy wszystkich

pracowników warsztatów, którzy bez-

pośrednio obsługują układy klimatyza-

cji w samochodach. Każda osoba, która

bezpośrednio obsługuje układy klima-

tyzacji w samochodach, dokonuje odzy-

sku czynnika chłodniczego, sprawdzenia

szczelności, napełnienia takiego układu,

była przeszkolona i posiadała zaświadcze-

nie o odbytym szkoleniu. Zaświadczenia

nie musi posiadać jego właściciel, jeśli

nie wykonuje takich czynności w swoim

warsztacie.

IT: Za brak zaświadczenia o odbytym

przeszkoleniu grożą kary, według nie-

których źródeł sięgające nawet kilku-

dziesięciu tysięcy złotych. Co jednak

w sytuacji, gdy pracownicy nie zdąży-

li jeszcze przejść szkolenia z przyczyn

niezależnych od nich, np. z powodu

braku dostępności miejsc?

TN: Rzeczywiście nowa ustawa wprowa-

dziła pewien popłoch wśród mechaników

samochodowych. W pierwszych tygo-

dniach jej obowiązywania zaledwie kilka

firm było w stanie zaoferować klientom

udział w stosownych szkoleniach i wyma-

gane wystawić zaświadczenia. Kontrole

już trwają, jednak mechanicy, którzy jesz-

cze nie zdążyli odbyć szkolenia, mają czas

na nadrobienie tej zaległości w ciągu kil-

ku tygodni od kontroli. Dotychczas przed

nałożeniem kary chroniło także potwier-

dzenie zamiaru wzięcia udziału w szkole-

niu (jeśli podczas kontroli okazywało się,

że mechanicy są zapisani już na szkolenie

i mają je opłacone to urzędnicy odstępo-

wali od nałożenia kary), oczywiście sytu-

acja się zmienia i nie wiadomo jak będzie

w przyszłości. Należy jednak zaznaczyć,

że urzędnicy mogą nałożyć karę nie tylko

za brak zaświadczenia. Jeśli nawet pra-

cownicy warsztatu wzięli udział w szkole-

niu, ale podczas kontroli urzędnik stwier-

dzi, że obsługa samochodu klienta jest

nieprawidłowa, nadal może nałożyć karę.

Dlatego tak istotna jest jakość szkolenia

i jego program, który obejmuje teorię

i jest solidną dawką wiedzy praktycznej.

IT: Czy serwisowanie klimatyzacji

przez warsztat samochodowy wymaga

dużych inwestycji?

TN: Aby można było bez problemu pro-

wadzić działalność związaną z obsługą

klimatyzacji, trzeba posiadać niezbędne

urządzenie, pozwalające w wiarygod-

ny sposób sprawdzić szczelność ukła-

du kilkoma metodami. Takie wyposa-

żenie nie jest zbyt drogie, a znacznie