AKTUALNOŚCI
INTER-NEWS
Hyundai IONIQ
Jaguar XE z napędem 4x4
Pierwszy na świecie model, który może
być wyposażony w jeden z trzech, róż-
nych napędów: elektryczny, hybrydowy
typu plug-in lub klasyczny hybrydowy.
Hyundai zaprezentował model IONIQ
– zaawansowany samochód kompaktowy
z alternatywnym napędem. Model będzie
oferowany z napędem całkowicie elek-
trycznym, jako hybryda z możliwością
ładowania z gniazdka oraz jako hybryda
spalinowo-elektryczna, która w tej wersji
jako pierwsza pojawi się na rynku.
Jest to jeden z najoszczędniejszych mo-
deli w swojej klasie, odznaczający się
jednocześnie dynamiką i atrakcyjną sty-
listyką – nie zawsze dotychczas dostęp-
nych w pojazdach hybrydowych. Model
IONIQ Hybrid jest napędzany nowym,
czterocylindrowym silnikiem 1.6 GDI
Kappa oraz silnikiem elektrycznym
o mocy 32 kW (43,5 KM) zasilanym
z akumulatorów litowo-jonowych. Ten
podwójny zespół napędowy zapewnia
łączną moc maksymalną 103,6 kW (141
KM) oraz maksymalny moment obroto-
wy 27 kGm (265 Nm). Nowa, dwusprzę-
głowa automatyczna skrzynia biegów
o sześciu przełożeniach (6DCT) działa
wyjątkowo szybko i płynnie, zapewniając
dynamiczną i oszczędną jazdę.
Na długiej liście zaawansowanych syste-
mów wspomagających kierowcę wystę-
pują: autonomiczny system hamowania
awaryjnego (AEB), aktywny asystent
utrzymywania pasa ruchu (LKAS),
system ostrzegania o niezamierzonym
opuszczeniu pasa ruchu (LDWS) oraz
system wykrywania martwego pola
(BSD) z ostrzeganiem przed pojazdami
nadjeżdżającymi z tyłu (RCTA). Siedem
poduszek bezpieczeństwa – w tym kola-
nowa poduszka kierowcy, a także wzmoc-
nienia strukturalne nadwozia, osiągnięte
dzięki zastosowaniu w 53% elementów
nadwozia zaawansowanej stali o wyso-
kiej wytrzymałości, zapewniają wysoką
sztywność, komfort prowadzenia i wy-
soki poziom bezpieczeństwa samochodu.
(Fot. Hyundai)
Jaguar XE z napędem na cztery koła,
dynamicznym i bardzo ekonomicznym
silnikiem Diesel-Ingenium o mocy
180 KM.
Od samego początku prac projektowych
nad modelem XE przewidywano zasto-
sowanie w nim układu napędu na czte-
ry koła. Dla klientów w Europie napęd
AWD jest obecnie dostępny w połączeniu
z 8-biegową przekładnią automatyczną
i 180-konnym silnikiem wysokoprężnym
Ingenium. Układ AWD poprawia wła-
sności dynamiczne pojazdu i zapewnia
lepszą trakcję. Moment obrotowy jest
przenoszony na przednią oś tylko, gdy jest
to potrzebne, pozwalając modelowi XE
zachować jego tylnonapędowy charakter
i uniknąć wpływu napędu na układ kie-
rowniczy. W przypadku stałego napędu
na wszystkie koła byłoby to niemożliwe.
Podobnie jak zupełnie nowe modele XF
i F-PACE, także XE korzysta z systemu
torque on-demand AWD, który obejmu-
je skrzynię biegów z wielopłytkowym,
mokrym sprzęgłem oraz przedni wał na-
pędzany łańcuchem. To bardzo szybko
działający układ, który potrafi przejść
od wyłącznie tylnego napędu do napę-
du na wszystkie koła w ciągu zaledwie
165 milisekund. O fakcie, ile momentu
obrotowego i kiedy zostanie przekaza-
ne na przednią oś, decyduje Intelligent
Driveline Dynamics (IDD) – bardzo
zaawansowany system sterowania zastoso-
wany po raz pierwszy w modelu F-TYPE
AWD. Korzystając z danych pobieranych
z czujników odchylenia kątowego, przy-
spieszenia poprzecznego i kąta skrętu
kierownicy modelu XE, system IDD nie-
przerwanie szacuje tarcie pomiędzy opo-
nami i nawierzchnią oraz sprawdza, jaką
przyczepność ma każde z kół.
To inteligentny system, który potrafi
stosować strategie otwartego sterowania
predykcyjnego, jak również zamkniętego
sterowania reaktywnego. Układ IDD jest
także połączony z systemami Dynamic
Stability Control (DSC), torque vectoring
i Jaguar Drive Control, co dodatkowo
poprawia skuteczność napędu AWD. Jeśli
system IDD uzna, że tylna oś zbliża się
do granicy przyczepności, moment obro-
towy zostanie przekazany na oś przednią.
Może to nastąpić także w celu złagodzenia
nadsterowności przy szybkim pokonywa-
niu zakrętów. (Fot. Jaguar)
Występująca w nazwie litera Q
ma podkreślać świeżość i atrakcyjność
tego modelu.