Background Image
Previous Page  6 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 6 / 52 Next Page
Page Background

AKTUALNOŚCI

INTER-NEWS

Hyundai IONIQ

Jaguar XE z napędem 4x4

Pierwszy na świecie model, który może

być wyposażony w jeden z trzech, róż-

nych napędów: elektryczny, hybrydowy

typu plug-in lub klasyczny hybrydowy.

Hyundai zaprezentował model IONIQ

– zaawansowany samochód kompaktowy

z alternatywnym napędem. Model będzie

oferowany z napędem całkowicie elek-

trycznym, jako hybryda z możliwością

ładowania z gniazdka oraz jako hybryda

spalinowo-elektryczna, która w tej wersji

jako pierwsza pojawi się na rynku.

Jest to jeden z najoszczędniejszych mo-

deli w swojej klasie, odznaczający się

jednocześnie dynamiką i atrakcyjną sty-

listyką – nie zawsze dotychczas dostęp-

nych w pojazdach hybrydowych. Model

IONIQ Hybrid jest napędzany nowym,

czterocylindrowym silnikiem 1.6 GDI

Kappa oraz silnikiem elektrycznym

o mocy 32 kW (43,5 KM) zasilanym

z akumulatorów litowo-jonowych. Ten

podwójny zespół napędowy zapewnia

łączną moc maksymalną 103,6 kW (141

KM) oraz maksymalny moment obroto-

wy 27 kGm (265 Nm). Nowa, dwusprzę-

głowa automatyczna skrzynia biegów

o sześciu przełożeniach (6DCT) działa

wyjątkowo szybko i płynnie, zapewniając

dynamiczną i oszczędną jazdę.

Na długiej liście zaawansowanych syste-

mów wspomagających kierowcę wystę-

pują: autonomiczny system hamowania

awaryjnego (AEB), aktywny asystent

utrzymywania pasa ruchu (LKAS),

system ostrzegania o niezamierzonym

opuszczeniu pasa ruchu (LDWS) oraz

system wykrywania martwego pola

(BSD) z ostrzeganiem przed pojazdami

nadjeżdżającymi z tyłu (RCTA). Siedem

poduszek bezpieczeństwa – w tym kola-

nowa poduszka kierowcy, a także wzmoc-

nienia strukturalne nadwozia, osiągnięte

dzięki zastosowaniu w 53% elementów

nadwozia zaawansowanej stali o wyso-

kiej wytrzymałości, zapewniają wysoką

sztywność, komfort prowadzenia i wy-

soki poziom bezpieczeństwa samochodu.

(Fot. Hyundai)

Jaguar XE z napędem na cztery koła,

dynamicznym i bardzo ekonomicznym

silnikiem Diesel-Ingenium o mocy

180 KM.

Od samego początku prac projektowych

nad modelem XE przewidywano zasto-

sowanie w nim układu napędu na czte-

ry koła. Dla klientów w Europie napęd

AWD jest obecnie dostępny w połączeniu

z 8-biegową przekładnią automatyczną

i 180-konnym silnikiem wysokoprężnym

Ingenium. Układ AWD poprawia wła-

sności dynamiczne pojazdu i zapewnia

lepszą trakcję. Moment obrotowy jest

przenoszony na przednią oś tylko, gdy jest

to potrzebne, pozwalając modelowi XE

zachować jego tylnonapędowy charakter

i uniknąć wpływu napędu na układ kie-

rowniczy. W przypadku stałego napędu

na wszystkie koła byłoby to niemożliwe.

Podobnie jak zupełnie nowe modele XF

i F-PACE, także XE korzysta z systemu

torque on-demand AWD, który obejmu-

je skrzynię biegów z wielopłytkowym,

mokrym sprzęgłem oraz przedni wał na-

pędzany łańcuchem. To bardzo szybko

działający układ, który potrafi przejść

od wyłącznie tylnego napędu do napę-

du na wszystkie koła w ciągu zaledwie

165 milisekund. O fakcie, ile momentu

obrotowego i kiedy zostanie przekaza-

ne na przednią oś, decyduje Intelligent

Driveline Dynamics (IDD) – bardzo

zaawansowany system sterowania zastoso-

wany po raz pierwszy w modelu F-TYPE

AWD. Korzystając z danych pobieranych

z czujników odchylenia kątowego, przy-

spieszenia poprzecznego i kąta skrętu

kierownicy modelu XE, system IDD nie-

przerwanie szacuje tarcie pomiędzy opo-

nami i nawierzchnią oraz sprawdza, jaką

przyczepność ma każde z kół.

To inteligentny system, który potrafi

stosować strategie otwartego sterowania

predykcyjnego, jak również zamkniętego

sterowania reaktywnego. Układ IDD jest

także połączony z systemami Dynamic

Stability Control (DSC), torque vectoring

i Jaguar Drive Control, co dodatkowo

poprawia skuteczność napędu AWD. Jeśli

system IDD uzna, że tylna oś zbliża się

do granicy przyczepności, moment obro-

towy zostanie przekazany na oś przednią.

Może to nastąpić także w celu złagodzenia

nadsterowności przy szybkim pokonywa-

niu zakrętów. (Fot. Jaguar)

Występująca w nazwie litera Q

ma podkreślać świeżość i atrakcyjność

tego modelu.