46
NASI DOSTAWCY
Pełne spektrum płynów
Chevron jako marka wiodąca w dostar-
czaniu zróżnicowanych płynów chło-
dzących, przeciw zamarzaniu oraz
elektrostatycznych rozwija swoją ofertę
i wprowadza na rynek płyny Havoline
Xtended Life Coolants.
Kilkadziesiąt lat temu na rynku nie było
płynów chłodniczych, były płyny zapobie-
gające zamarzaniu, ponieważ największym
problemem była ochrona silnika w ni-
skich temperaturach. Powód był prosty:
zamarzający płyn zwiększa swoją objętość,
co może prowadzić do poważnych proble-
mów z silnikiem. W latach 1950 XX w.
do wody dodawano sól, zabezpieczając
płyn przed zamarzaniem. Przyspieszało
to korozję, dlatego następnym krokiem
było zastosowanie alkoholu takiego jak
metanol lub etanol. Z uwagi na fakt,
że metanol jest produktem toksycznym
i łatwopalnym, jego duże zużycie uzna-
ne zostało za niekorzystne ze względów
bezpieczeństwa. Zastąpiono go glikolem
monoetylenowym, w skrócie MEG. Nie-
szkodliwą alternatywą okazał się glikol
monopropylenowy (MPG). Jednak mie-
szanka MEG bądź MPG z wodą nadal nie
zapewniała ochrony przed korozją. Tym
samym producenci zaczęli wprowadzać
do płynów chłodniczych dodatki uszla-
chetniające, pomagające zabezpieczać me-
tale w układzie chłodzenia przed korozją.
We współczesnych konstrukcjach silni-
ków zgodnych z normami Euro V i/lub
Euro VI wprowadzono recyrkulację gazów
wydechowych (EGR), inteligentną pom-
pę wodną oraz moduł odzyskiwania cie-
pła odpadowego (WHR). Zadaniem tych
dodatkowych modułów jest odzyskiwanie
traconej energii (ciepła) i wprowadzanie
jej z powrotem do układu, co jest korzyst-
ne z punktu widzenia ogólnej wydajności
energetycznej. Badania wykazały, że dzięki
dodaniu tych modułów do układu chłod-
niczego znacznie obniżono zużycie paliwa.
Z uwagi na to, że w trakcie pracy silnika
do układu trafiają duże ilości ciepła, płyn
do zarządzania ciepłem musi spełniać do-
datkowe wymagania. Wysokie temperatu-
ry prowadzić mogą do innych reakcji che-
micznych (przyspieszona korozja, utrata
właściwości przez płyn bazowy glikol
i inne). Dlatego niezbędny jest skuteczny,
wysokiej jakości płyn do chłodnic, radzą-
cy sobie z bardzo dużymi ilościami ciepła
na większych powierzchniach z różnych
materiałów. Zazwyczaj płyn do zarządza-
nia ciepłem silnika zawiera mieszaninę
glikolu (50%) i wody (45%), z takimi
właściwościami jak ochrona przed zama-
rzaniem i wrzeniem, lepkość, odprowa-
dzanie ciepła itp.
Dodatki uszlachetniające zawarte w pły-
nie do zarządzania ciepłem silnika odpo-
wiadają za ochronę tworzyw przed takimi
czynnikami jak korozja.
Trudnością podczas wytwarzania wysokiej
jakości płynu jest uzyskanie w produkcie
optymalnego połączenia wysokogatunko-
wego glikolu, wody i dodatków. Wysokie
temperatury i duże prędkości przepływu
stanowią prawdziwe wyzwanie dla zacho-
wania równowagi składu płynu.
Nowa generacja płynów do chłod-
nic Chevron - Havoline Xtended Life
Coolants zapewnia stabilność i zapobiega
rozpadowi glikolu pod wpływem wyso-
kich temperatur. Stosowanie odpowied-
niego płynu do chłodnic zawierającego
odpowiednie dodatki, w odpowiednim
połączeniu, proporcjach i stężeniu, jest
niezwykle ważne. Nowe płyny z oferty
firmy Chevron posiadają pionierską tech-
nologię dodatków organicznych (OAT).
Nazwa technologii odnosi się od stoso-
wanych w niej inhibitorów korozji. Tech-
nologia OAT pozwala łączyć różne inhi-
bitory w jednym wyjątkowym zestawie,
chroniącym wszystkie metale wchodzące
w skład nowoczesnych silników. Inhibi-
tory stosowane w produktach Chevron
gwarantują płynom chłodniczym większą
trwałość z uwagi na odporność na wysokie
temperatury i zużycie podczas eksploata-
cji, zapewniając przy tym ochronę przed
korozją.
Tym samym płyn Havoline jest najlep-
szym, co może otrzymać nowoczesny sil-
nik samochodowy.