Background Image
Previous Page  46 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 46 / 64 Next Page
Page Background

46

NASI DOSTAWCY

Pełne spektrum płynów

Chevron jako marka wiodąca w dostar-

czaniu zróżnicowanych płynów chło-

dzących, przeciw zamarzaniu oraz

elektrostatycznych rozwija swoją ofertę

i wprowadza na rynek płyny Havoline

Xtended Life Coolants.

Kilkadziesiąt lat temu na rynku nie było

płynów chłodniczych, były płyny zapobie-

gające zamarzaniu, ponieważ największym

problemem była ochrona silnika w ni-

skich temperaturach. Powód był prosty:

zamarzający płyn zwiększa swoją objętość,

co może prowadzić do poważnych proble-

mów z silnikiem. W latach 1950 XX w.

do wody dodawano sól, zabezpieczając

płyn przed zamarzaniem. Przyspieszało

to korozję, dlatego następnym krokiem

było zastosowanie alkoholu takiego jak

metanol lub etanol. Z uwagi na fakt,

że metanol jest produktem toksycznym

i łatwopalnym, jego duże zużycie uzna-

ne zostało za niekorzystne ze względów

bezpieczeństwa. Zastąpiono go glikolem

monoetylenowym, w skrócie MEG. Nie-

szkodliwą alternatywą okazał się glikol

monopropylenowy (MPG). Jednak mie-

szanka MEG bądź MPG z wodą nadal nie

zapewniała ochrony przed korozją. Tym

samym producenci zaczęli wprowadzać

do płynów chłodniczych dodatki uszla-

chetniające, pomagające zabezpieczać me-

tale w układzie chłodzenia przed korozją.

We współczesnych konstrukcjach silni-

ków zgodnych z normami Euro V i/lub

Euro VI wprowadzono recyrkulację gazów

wydechowych (EGR), inteligentną pom-

pę wodną oraz moduł odzyskiwania cie-

pła odpadowego (WHR). Zadaniem tych

dodatkowych modułów jest odzyskiwanie

traconej energii (ciepła) i wprowadzanie

jej z powrotem do układu, co jest korzyst-

ne z punktu widzenia ogólnej wydajności

energetycznej. Badania wykazały, że dzięki

dodaniu tych modułów do układu chłod-

niczego znacznie obniżono zużycie paliwa.

Z uwagi na to, że w trakcie pracy silnika

do układu trafiają duże ilości ciepła, płyn

do zarządzania ciepłem musi spełniać do-

datkowe wymagania. Wysokie temperatu-

ry prowadzić mogą do innych reakcji che-

micznych (przyspieszona korozja, utrata

właściwości przez płyn bazowy glikol

i inne). Dlatego niezbędny jest skuteczny,

wysokiej jakości płyn do chłodnic, radzą-

cy sobie z bardzo dużymi ilościami ciepła

na większych powierzchniach z różnych

materiałów. Zazwyczaj płyn do zarządza-

nia ciepłem silnika zawiera mieszaninę

glikolu (50%) i wody (45%), z takimi

właściwościami jak ochrona przed zama-

rzaniem i wrzeniem, lepkość, odprowa-

dzanie ciepła itp.

Dodatki uszlachetniające zawarte w pły-

nie do zarządzania ciepłem silnika odpo-

wiadają za ochronę tworzyw przed takimi

czynnikami jak korozja.

Trudnością podczas wytwarzania wysokiej

jakości płynu jest uzyskanie w produkcie

optymalnego połączenia wysokogatunko-

wego glikolu, wody i dodatków. Wysokie

temperatury i duże prędkości przepływu

stanowią prawdziwe wyzwanie dla zacho-

wania równowagi składu płynu.

Nowa generacja płynów do chłod-

nic Chevron - Havoline Xtended Life

Coolants zapewnia stabilność i zapobiega

rozpadowi glikolu pod wpływem wyso-

kich temperatur. Stosowanie odpowied-

niego płynu do chłodnic zawierającego

odpowiednie dodatki, w odpowiednim

połączeniu, proporcjach i stężeniu, jest

niezwykle ważne. Nowe płyny z oferty

firmy Chevron posiadają pionierską tech-

nologię dodatków organicznych (OAT).

Nazwa technologii odnosi się od stoso-

wanych w niej inhibitorów korozji. Tech-

nologia OAT pozwala łączyć różne inhi-

bitory w jednym wyjątkowym zestawie,

chroniącym wszystkie metale wchodzące

w skład nowoczesnych silników. Inhibi-

tory stosowane w produktach Chevron

gwarantują płynom chłodniczym większą

trwałość z uwagi na odporność na wysokie

temperatury i zużycie podczas eksploata-

cji, zapewniając przy tym ochronę przed

korozją.

Tym samym płyn Havoline jest najlep-

szym, co może otrzymać nowoczesny sil-

nik samochodowy.