Background Image
Previous Page  52 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 52 / 64 Next Page
Page Background

52

PORADY

Koła pasowe z tłumikami drgań skrętnych – najczęst-

sze problemy i uszkodzenia

Bezpieczeństwo i profity

Występujące na skutek zmiennych ob-

ciążeń pracy wału korbowego drgania,

przenoszone za pomocą paska, w znaczący

sposób wpływają na obniżenie trwałości

elementów wzajemnie współpracujących

oraz ich głośną pracę. W trosce o bezpie-

czeństwo naszych silników, ContiTech

proponuje rozwiązanie w postaci amor-

tyzowanych kół pasowych wału korbo-

wego tzw. tłumików drgań skrętnych

(TSD/eTSD), dzięki zastosowaniu któ-

rych, elementy współpracujące z paskiem

są efektywnie odciążone na skutek wytłu-

mienia powstających na wale korbowym

drgań oraz ich amplitudy, bezpośrednio

w miejscu ich powstawania (podobnie jak

w przypadku dwumasowego koła zama-

chowego). Dodatkowo przy zastosowa-

niu tłumików o rozszerzonym działaniu

(eTSD) filtrowane są wibracje o niskich

częstotliwościach, przede wszystkim po-

wstające na biegu jałowym (najczęściej

do 1500 obr./min). Na rys. 1 przedstawio-

no przekrój koła pasowego typu eTSD.

Aby zapewnić nieprzerwaną sprawność

silnika należy przy każdej wymianie pa-

ska koniecznie sprawdzić stan technicz-

ny tłumika drgań skrętnych TSD/eTSD,

a w przypadku widocznych uszkodzeń

warstwy gumowej - koniecznie wymienić

na nowy.

Niestety, jak każdy element w pojeździe,

także i koła pasowe TSD/eTSD narażone

są na wpływ zewnętrznych czynników po-

wodujących uszkodzenie nie tylko koła,

ale także pozostałych komponentów ukła-

du paska pomocniczego, np. napinaczy,

pomp wspomagania układu kierownicze-

go, alternatorów i/lub sprzęgieł alterna-

torów itp. Zdarza się także, że w wyniku

nieprawidłowej pracy uszkodzeniu ulegają

inne, niezwiązane z układem paskowym

elementy około silnikowe, np. chłod-

nice. Niestety, bardzo często zdarza się,

że za nadmierne wibracje i szarpanie pa-

ska wielorowkowego, osoby zajmujące się

naprawą i diagnostyką silnika, obarczają

winą napinacz. Ale to on najczęściej jako

pierwszy ulega uszkodzeniu, powodu-

jąc następnie kolejne awarie w układzie,

w tym także zerwanie lub przegrzanie

paska. W związku z tym producenci kół

pasowych z tłumikami drgań skrętnych

zalecają obowiązkową kontrolę ukła-

du, a przede wszystkim koła pasowe-

go, która musi nastąpić przy przebiegu

do 60 tys. km, łącznie z jego demonta-

żem. Przy przebiegu 120 tys. km zaleca się

wymianę, niezależnie od stanu koła. Nie

wolno również lekceważyć informacji

o wszelkiego rodzaju objawach mogących

wskazywać uszkodzenia. Mogą być one

zgłaszane zarówno przez użytkowników

pojazdów, jak i przez mechaników doko-

nujących przeglądów pojazdu, np. na SKP.

W trakcie szczegółowej kontroli można się

spotkać z różnymi rodzajami uszkodzeń

kół pasowych z tłumikami drgań skręt-

nych TSD/eTSD. Poniżej przedstawiono

najczęstsze usterki.

1. Zużycie

Jak każdy komponent wykonany z gumy,

także i element elastyczny w kołach TSD/

eTSd podlega zjawisku starzenia. Jest

on tym szybszy, im więcej czynników ze-

wnętrznych działa niekorzystnie na gumę,

np. środki chemiczne, wysoka/niska

temperatura. Zużycie tego typu objawia

się delikatnymi ryskami na całym ob-

wodzie elementu gumowego (rys. 2 i 3).

Konsekwencją użytkowania tak zużytego

koła może być przedwczesne zużycie pa-

ska i napinacza (układ niewyważony),

a w dalszej perspektywie także całkowite

zniszczenie koła.

2. Korozja

Należy pamiętać, że dwa podstawowe ma-

teriały z których wykonane jest koło, czyli

guma i stal, są ze sobą zwulkanizowane.

W przypadku tego typu uszkodzenia,

na części stalowej zachodzi zjawisko „roz-

pychania się” korozji, komponenty koła

Rys. 1

Rys. 2