Background Image
Previous Page  50 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 50 / 64 Next Page
Page Background

50

PORADY

Z czego składa się olej?

Olej pełni w silniku wiele różnych funk-

cji. Oprócz smarowania elementów ru-

chomych musi odprowadzać ciepło,

zbierać zanieczyszczenia i chronić jed-

nostkę napędową przed zużyciem. Po-

łączenie tych funkcji w obrębie jednego

środka smarnego wymaga odpowiednio

dobranych składników i precyzyjnie

wyważonych proporcji między nimi.

Szczegółowy skład danego oleju jest oczy-

wiście tajemnicą znaną tylko producento-

wi. Można jednak w przybliżeniu określić

typowy skład oleju do silników samocho-

dów osobowych. Najważniejszym ele-

mentem jest baza olejowa, która stanowi

ok. 80 proc. objętości.

Pięć rodzajów

To właśnie baza olejowa określa, czy olej

jest mineralny, syntetyczny, czy półsynte-

tyczny. Amerykański Instytut Nafty dzieli

bazy olejowe na pięć grup. Oleje mineral-

ne oparte są na produktach z grupy I i II.

Są to destylaty ropy naftowej poddane

uszlachetnieniom. Bazy olejów syntetycz-

nych to pochodne ropy naftowej poddane

wielokrotnemu przetwarzaniu (grupa III)

lub wytwory syntezy chemicznej – PAO

(polialfaolefiny) lub poliestry (grupy IV

i V). Wymieszanie bazy z grupy I i II

ze związkami z innych grup daje olej pół-

syntetyczny.

Mineralny czy syntetyczny?

Obecnie bazy syntetyczne mają przewa-

gę niemal we wszystkich parametrach

nad olejami pochodzenia mineralnego.

Są wolne od zanieczyszczeń obecnych

w destylatach ropy naftowej, bardziej sta-

bilne w różnych temperaturach, mają lep-

sze właściwości czyszczące. Są za to dużo

gorszymi rozpuszczalnikami, dlatego czę-

sto nawet w olejach w pełni syntetycznych

mogą znaleźć się niewielkie ilości składni-

ków mineralnych, dzięki którym pakiet

dodatków może się rozpuszczać w bazie

olejowej.

Stabilna lepkość

Sama baza olejowa nie wystarczy jed-

nak, by olej spełniał właściwie wszystkie

swoje zadania. Dlatego niezbędne jest

stosowanie różnego rodzaju dodatków.

Należą do nich regulatory lepkości, któ-

re stanowią 4–6 proc. objętości oleju.

Ich zadaniem jest zapewnienie stabilnej

lepkości oleju w różnych temperaturach.

Są niezbędne, gdyż w niskich temperatu-

rach w oleju wzrasta lepkość, w wysokich

– lepkość spada.

Szlachetniejszy skład

Pozostałe 14–16 proc. objętości oleju

to dodatki uszlachetniające. Do tej grupy

zaliczane są detergenty, związki zobojęt-

niające kwaśne produkty spalania (one

utrzymują zasadowy odczyn kąpieli ole-

jowej), przeciwdziałające korozji oraz

ograniczające

powstawanie

osadów

na ściankach cylindra i w misce olejowej.

Do oleju dodawane są także dyspersanty,

które służą do utrzymywania osadów i sa-

dzy w postaci zawiesiny, która nie osiada

na elementach silnika. Są też substancje

powstrzymujące korozję, absorbujące tlen

czy ograniczające spienianie oleju.

Zanieczyszczenia

Pojawianie się zanieczyszczeń w pracu-

jącym w silniku oleju jest nieuchronne.

Rolą oleju jest zbieranie cząsteczek sa-

dzy, opiłków metalu i wszystkich innych

zabrudzeń, które mogłyby doprowadzić

do uszkodzeń silnika. Dlatego nawet naj-

lepsze oleje trzeba wymieniać po ściśle

określonych przebiegach.

Formulacja oleju to skomplikowany

i trudny proces. Choć teoretycznie wia-

domo, co powinno się znaleźć w składzie

oleju, dobranie właściwych składników

i proporcji to ciężka praca. Naukowcy

z centrum badawczo-rozwojowego Ca-

strol w Pangbourne cały czas pracują też

nad nowymi dodatkami. To oni odkryli,

że dodanie do oleju metaloorganicznych

polimerów tytanu sprawi, że olej ten bę-

dzie wytrzymalszy, a technologia FST

(Fluid Strength TechnologyTM) umoż-

liwi adaptacyjność oleju, czyli ten będzie

zmieniał swoje właściwości w zależności

od obciążenia. Tak powstały oleje Castrol

EDGE z technologią Titanium FST™.

Stworzyli też inteligentne cząsteczki

z oleju Castrol Magnatec, które sprawiają,

że olej przylega do części silnika, chroniąc

go od momentu uruchomienia.

Michał Izdebski, dział techniczny Castrol