54
PORADY
Zaniedbania i błędy prowadzą
do kosztownych napraw
Uszkodzenie paska rozrządu z reguły
kończy się małym remontem silnika,
co dla kierowcy oznacza duży i niespo-
dziewany wydatek. Można tego uniknąć
stosując zalecane procedury montażo-
we, używając markowych części i prze-
strzegając zaleceń eksploatacyjnych.
Wskazanie obrotomierza 2000 obr./min.
oznacza, że wał korbowy obraca się 33 razy
na sekundę. W tym czasie wznoszące się
i opadające tłoki muszą bezbłędnie współ-
pracować z otwierającymi i zamykającymi
się zaworami. Tylko wtedy możliwe jest
uzyskanie założonych przez producenta
samochodu parametrów pracy silnika.
Mocniejsze naciśnięcie pedału gazu ozna-
cza gwałtowny wzrost obrotów, jednak
nie może to zakłócić synchronizacji pracy
tłoków i zaworów. Jest to możliwe dzięki
precyzyjnemu układowi rozrządu, którego
najsłabszym ogniwem jest pasek lub łań-
cuch łączący wszystkie koła zębate. Jego
zerwanie lub „przeskoczenie” oznacza ko-
niec synchronizacji i nieuchronne uderze-
nie tłoka w zawory.
Jednym ze światowych liderów w pro-
dukcji układów napędu rozrządu jest fir-
ma SKF. Szwedzki producent dostarcza
na aftermarket paski, łańcuchy, koła zęba-
te, rolki prowadzące, napinacze i pompy
cieczy chłodzącej o jakości wyposażenia
oryginalnego. To, co wyróżnia SKF,
to ogromne doświadczenie w produkcji
łożysk, które są podstawą konstrukcji ro-
lek napinaczy i pomp wody oraz wysoka
jakość oferowanych przez firmę pasków.
Groźne zaniedbania
Pasek rozrządu powinien być bezwzględ-
nie wymieniany zgodnie z zaleceniami
producenta samochodu. W przypadku
kupna auta z drugiej ręki, wpisy w książce
serwisowej mogą być niewiarygodne, dla-
tego też dobrym zwyczajem jest prewen-
cyjna wymiana kompletu rozrządu.
Warto też pamiętać, że na żywotność pa-
ska mają wpływ awaryjne uruchamianie
samochodu poprzez ciągnięcie na holu,
czy zbyt energiczne hamowanie silnikiem.
Zabójcze może być także lekceważenie
wycieku oleju, czy postrzępienie samego
paska.
Najczęstsze błędy
Najczęstszymi przewinieniami mecha-
ników jest niewłaściwe napięcie paska,
dokręcenie śrub czy ustawienie synchroni-
zacji między wałem korbowym a wałkiem
(wałkami). Do nich należy zaliczyć także
„pozorną oszczędność”, czyli pozostawie-
nie elementów, które zgodnie z instrukcją
wymienić należało, ale wydały się być jesz-
cze całkiem sprawne. Dotyczy to rolek czy
pomp wody.
Rozwiązaniem tego ostatniego proble-
mu jest stosowanie zestawów do wymia-
ny paska rozrządu firmy SKF (VKMA,
VKMC), które zawierają komplet ele-
mentów przeznaczonych do wymiany.
Dzięki temu mechanik nie traci czasu
na kompletowanie wszystkiego i ma pew-
ność co trzeba wymienić.
Przy wymianie paska rozrządu należy
bezwzględnie stosować blokady położe-
nia wałków - inaczej nie uda się ustawić
właściwej synchronizacji, co może dopro-
wadzić do trudnych do zdiagnozowania
usterek. Dokręcenie śruby rolki napinają-
cej odpowiednim momentem gwarantuje
jej optymalną swobodę ruchu. Nie można
też zapomnieć o dokładnym obejrzeniu
pozostałych elementów, które mogą już
nosić ślady wyraźnego zużycia.
Łańcuchy nie są wieczne
Według obiegowej opinii „łańcucha się nie
wymienia”. Niestety, to nieprawda. Łań-
cuchowe napędy rozrządu także wymagają
interwencji mechanika i to coraz częściej
już przy przebiegach poniżej 100 tys. km.
Powodem problemów jest zwykle hydrau-
liczny napinacz, który jest bardzo wrażli-
wy na ciśnienie oleju. Nowoczesne silniki
mają tendencję do „brania” oleju, dlatego
trzeba systematycznie kontrolować jego
poziom. Jeśli jest nieco powyżej „mini-
mum”, to dla hydraulicznego napinacza
łańcucha może go być już za mało.
Pierwszym objawem problemów jest nie-
równomierna praca silnika na niskich ob-
rotach i jego głośniejsza praca. Ostatnim
ostrzeżeniem jest już zapalenie się lampki
„check engine”, po którym może nastąpić
„przeskoczenie” lub zerwanie łańcucha.
Wymiana łańcucha rozrządu jest droższa,
podlega jej więcej elementów, a do tego
jest trudniejsza i bardziej pracochłonna.
Także tu z pomocą przychodzi firma SKF,
która oferuje kompletne zestawy łańcu-
chowego napędu rozrządu VKML.