Background Image
Previous Page  54 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 54 / 64 Next Page
Page Background

54

PORADY

Zaniedbania i błędy prowadzą

do kosztownych napraw

Uszkodzenie paska rozrządu z reguły

kończy się małym remontem silnika,

co dla kierowcy oznacza duży i niespo-

dziewany wydatek. Można tego uniknąć

stosując zalecane procedury montażo-

we, używając markowych części i prze-

strzegając zaleceń eksploatacyjnych.

Wskazanie obrotomierza 2000 obr./min.

oznacza, że wał korbowy obraca się 33 razy

na sekundę. W tym czasie wznoszące się

i opadające tłoki muszą bezbłędnie współ-

pracować z otwierającymi i zamykającymi

się zaworami. Tylko wtedy możliwe jest

uzyskanie założonych przez producenta

samochodu parametrów pracy silnika.

Mocniejsze naciśnięcie pedału gazu ozna-

cza gwałtowny wzrost obrotów, jednak

nie może to zakłócić synchronizacji pracy

tłoków i zaworów. Jest to możliwe dzięki

precyzyjnemu układowi rozrządu, którego

najsłabszym ogniwem jest pasek lub łań-

cuch łączący wszystkie koła zębate. Jego

zerwanie lub „przeskoczenie” oznacza ko-

niec synchronizacji i nieuchronne uderze-

nie tłoka w zawory.

Jednym ze światowych liderów w pro-

dukcji układów napędu rozrządu jest fir-

ma SKF. Szwedzki producent dostarcza

na aftermarket paski, łańcuchy, koła zęba-

te, rolki prowadzące, napinacze i pompy

cieczy chłodzącej o jakości wyposażenia

oryginalnego. To, co wyróżnia SKF,

to ogromne doświadczenie w produkcji

łożysk, które są podstawą konstrukcji ro-

lek napinaczy i pomp wody oraz wysoka

jakość oferowanych przez firmę pasków.

Groźne zaniedbania

Pasek rozrządu powinien być bezwzględ-

nie wymieniany zgodnie z zaleceniami

producenta samochodu. W przypadku

kupna auta z drugiej ręki, wpisy w książce

serwisowej mogą być niewiarygodne, dla-

tego też dobrym zwyczajem jest prewen-

cyjna wymiana kompletu rozrządu.

Warto też pamiętać, że na żywotność pa-

ska mają wpływ awaryjne uruchamianie

samochodu poprzez ciągnięcie na holu,

czy zbyt energiczne hamowanie silnikiem.

Zabójcze może być także lekceważenie

wycieku oleju, czy postrzępienie samego

paska.

Najczęstsze błędy

Najczęstszymi przewinieniami mecha-

ników jest niewłaściwe napięcie paska,

dokręcenie śrub czy ustawienie synchroni-

zacji między wałem korbowym a wałkiem

(wałkami). Do nich należy zaliczyć także

„pozorną oszczędność”, czyli pozostawie-

nie elementów, które zgodnie z instrukcją

wymienić należało, ale wydały się być jesz-

cze całkiem sprawne. Dotyczy to rolek czy

pomp wody.

Rozwiązaniem tego ostatniego proble-

mu jest stosowanie zestawów do wymia-

ny paska rozrządu firmy SKF (VKMA,

VKMC), które zawierają komplet ele-

mentów przeznaczonych do wymiany.

Dzięki temu mechanik nie traci czasu

na kompletowanie wszystkiego i ma pew-

ność co trzeba wymienić.

Przy wymianie paska rozrządu należy

bezwzględnie stosować blokady położe-

nia wałków - inaczej nie uda się ustawić

właściwej synchronizacji, co może dopro-

wadzić do trudnych do zdiagnozowania

usterek. Dokręcenie śruby rolki napinają-

cej odpowiednim momentem gwarantuje

jej optymalną swobodę ruchu. Nie można

też zapomnieć o dokładnym obejrzeniu

pozostałych elementów, które mogą już

nosić ślady wyraźnego zużycia.

Łańcuchy nie są wieczne

Według obiegowej opinii „łańcucha się nie

wymienia”. Niestety, to nieprawda. Łań-

cuchowe napędy rozrządu także wymagają

interwencji mechanika i to coraz częściej

już przy przebiegach poniżej 100 tys. km.

Powodem problemów jest zwykle hydrau-

liczny napinacz, który jest bardzo wrażli-

wy na ciśnienie oleju. Nowoczesne silniki

mają tendencję do „brania” oleju, dlatego

trzeba systematycznie kontrolować jego

poziom. Jeśli jest nieco powyżej „mini-

mum”, to dla hydraulicznego napinacza

łańcucha może go być już za mało.

Pierwszym objawem problemów jest nie-

równomierna praca silnika na niskich ob-

rotach i jego głośniejsza praca. Ostatnim

ostrzeżeniem jest już zapalenie się lampki

„check engine”, po którym może nastąpić

„przeskoczenie” lub zerwanie łańcucha.

Wymiana łańcucha rozrządu jest droższa,

podlega jej więcej elementów, a do tego

jest trudniejsza i bardziej pracochłonna.

Także tu z pomocą przychodzi firma SKF,

która oferuje kompletne zestawy łańcu-

chowego napędu rozrządu VKML.