Background Image
Previous Page  53 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 53 / 64 Next Page
Page Background

53

PORADY

odchodzą od siebie, następuje rozwulka-

nizowanie elementów i brak wyważenia

koła (rys. 4). Konsekwencją jest wzrost

bicia, koła i przenoszenie dużych obcią-

żeń na wszystkie komponenty napędu pa-

skowego. Zdarza się, że w przypadku gdy

korozja swoim działaniem obejmie całą

powierzchnię styku stal – guma, dochodzi

do rozszczepienia bieżni koła w stosun-

ku do piasty. Jako, że najlepsze warunki

do powstania korozji są od strony we-

wnętrznej koła (bliżej bloku silnika), dla-

tego przy każdorazowym przeglądzie koła

należy je ściągnąć i sprawdzić.

3. Przeciążenie koła

W wyniku nieprawidłowej eksploatacji

pojazdu, a przede wszystkim silnika, może

dojść do uszkodzeń przeciążeniowych.

Tego typu uszkodzenie objawia się wzro-

stem wibracji w układzie (niewyważenie

koła) i głębokimi nacięciami na elemencie

gumowym, pod kątem 45˚ (rys. 5). Nie-

stety w wyniku tego typu uszkodzenia,

oprócz samego koła, ulegają uszkodzeniu

pozostałe komponenty układu paskowe-

go, często też dochodzi do przegrzania

łożysk w rolkach napinających i prowa-

dzących lub wyrwania bieżni koła od pia-

sty. Na rys. 6 wyraźnie można zaobser-

wować, że wystarczy czasami tylko jedno

miejsce przeciążeniowe, aby doprowadzić

do oddzielenia elementów (Opel Vectra C

1,9 CDTI 110 kW).

Na rys. 7 i 8 można zaobserwować,

że w momencie pęknięcia tłumika, czę-

sto również dochodzi do przesunięcia osi

bieżni koła w stosunku do osi piasty. Tego

typu uszkodzenie może spowodować nie

tylko zsunięcie się paska, ale także jego po-

szarpanie i niebezpieczeństwo wkręcenia

jego kawałków w układ rozrządu.

Zalecenia przy wymianie

Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi

kontroli okresowej kół pasowych z tłu-

mikami drgań skrętnych, należy w trakcie

badania układu, koło ściągnąć. Jednocze-

śnie należy pamiętać, że przy każdorazowej

kontroli lub po wymianie, należy używać

tylko i wyłącznie wszystkich nowych śrub

mocujących, a przy wymianie koła paso-

wego ContiTech zaleca także wymianę

wszystkich elementów współpracujących

z paskiem napędowym. Można do tego

celu wybrać specjalny zestaw naprawczy

Conti® TSD KIT (rys. 9), zawierający

wszystkie niezbędne do wymiany elemen-

ty układu, wymagane przez producentów

samochodów.

Jednak nie wolno zapomnieć, że przy kon-

troli lub wymianie zawsze należy spraw-

dzić współosiowość i współbieżność koła

typu TSD/eTSD względem pozostałych

kół pasowych układu pomocniczego.

Do tego celu można użyć np. przyrządu

laserowego Conti® Laser Tool (rys. 10).

Prosty sposób pomiaru oraz wysoka do-

kładność gwarantują zawsze prawidłową

kontrolę lub wymianę kół i komponen-

tów układu paskowego pomocniczego.

Rys. 4

Rys. 5

Rys. 6

Rys. 7

Rys. 9

Rys. 10

Rys. 8

Rys. 3