53
PORADY
odchodzą od siebie, następuje rozwulka-
nizowanie elementów i brak wyważenia
koła (rys. 4). Konsekwencją jest wzrost
bicia, koła i przenoszenie dużych obcią-
żeń na wszystkie komponenty napędu pa-
skowego. Zdarza się, że w przypadku gdy
korozja swoim działaniem obejmie całą
powierzchnię styku stal – guma, dochodzi
do rozszczepienia bieżni koła w stosun-
ku do piasty. Jako, że najlepsze warunki
do powstania korozji są od strony we-
wnętrznej koła (bliżej bloku silnika), dla-
tego przy każdorazowym przeglądzie koła
należy je ściągnąć i sprawdzić.
3. Przeciążenie koła
W wyniku nieprawidłowej eksploatacji
pojazdu, a przede wszystkim silnika, może
dojść do uszkodzeń przeciążeniowych.
Tego typu uszkodzenie objawia się wzro-
stem wibracji w układzie (niewyważenie
koła) i głębokimi nacięciami na elemencie
gumowym, pod kątem 45˚ (rys. 5). Nie-
stety w wyniku tego typu uszkodzenia,
oprócz samego koła, ulegają uszkodzeniu
pozostałe komponenty układu paskowe-
go, często też dochodzi do przegrzania
łożysk w rolkach napinających i prowa-
dzących lub wyrwania bieżni koła od pia-
sty. Na rys. 6 wyraźnie można zaobser-
wować, że wystarczy czasami tylko jedno
miejsce przeciążeniowe, aby doprowadzić
do oddzielenia elementów (Opel Vectra C
1,9 CDTI 110 kW).
Na rys. 7 i 8 można zaobserwować,
że w momencie pęknięcia tłumika, czę-
sto również dochodzi do przesunięcia osi
bieżni koła w stosunku do osi piasty. Tego
typu uszkodzenie może spowodować nie
tylko zsunięcie się paska, ale także jego po-
szarpanie i niebezpieczeństwo wkręcenia
jego kawałków w układ rozrządu.
Zalecenia przy wymianie
Zgodnie z wymaganiami dotyczącymi
kontroli okresowej kół pasowych z tłu-
mikami drgań skrętnych, należy w trakcie
badania układu, koło ściągnąć. Jednocze-
śnie należy pamiętać, że przy każdorazowej
kontroli lub po wymianie, należy używać
tylko i wyłącznie wszystkich nowych śrub
mocujących, a przy wymianie koła paso-
wego ContiTech zaleca także wymianę
wszystkich elementów współpracujących
z paskiem napędowym. Można do tego
celu wybrać specjalny zestaw naprawczy
Conti® TSD KIT (rys. 9), zawierający
wszystkie niezbędne do wymiany elemen-
ty układu, wymagane przez producentów
samochodów.
Jednak nie wolno zapomnieć, że przy kon-
troli lub wymianie zawsze należy spraw-
dzić współosiowość i współbieżność koła
typu TSD/eTSD względem pozostałych
kół pasowych układu pomocniczego.
Do tego celu można użyć np. przyrządu
laserowego Conti® Laser Tool (rys. 10).
Prosty sposób pomiaru oraz wysoka do-
kładność gwarantują zawsze prawidłową
kontrolę lub wymianę kół i komponen-
tów układu paskowego pomocniczego.
Rys. 4
Rys. 5
Rys. 6
Rys. 7
Rys. 9
Rys. 10
Rys. 8
Rys. 3