Background Image
Previous Page  49 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 49 / 64 Next Page
Page Background

49

PORADY

spirali grzejnej). Oporność sprawdzamy

multimetrem, podłączając go do styków

świecy.

Niesprawność świecy żarowej można wy-

kryć z użyciem testera diagnostycznego,

jednakże wskazanie to będzie popraw-

ne tylko wtedy, jeśli mamy pewność

co do prawidłowego stanu połączeń elek-

trycznych i styków świecy ze sterowni-

kiem.

Tester diagnostyczny Bosch KTS

ma możliwość uruchomienia świecy ża-

rowej. W wypadku wersji z oscyloskopem

możliwe jest prześledzenie przebiegu na-

tężenia prądu, wykorzystując cęgi prą-

dowe 20A.

Świecy ceramicznej ani metalowej ni-

skonapięciowej nie należy podpinać

do napięcia 12 V

Podłączenie świecy ceramicznej lub nisko-

napięciowej do takiego napięcia doprowa-

dzi do jej szybkiego uszkodzenia.

Ukręcenie świecy

Świece żarowe mają niewielkie średni-

ce i dużą długość, przy czym są narażo-

ne na działanie wysokich temperatur.

Stwarza to ryzyko zapieczenia się świe-

cy w głowicy. Wówczas przy próbie de-

montażu następuje ukręcenie świecy.

Warsztat staje przed problemem – czy

usunąć z głowicy pozostałości podzespołu,

czy zdemontować głowicę. Drugie rozwią-

zanie wiąże się z bardzo wysokim kosztem

dla właściciela samochodu, jednak w nie-

których przypadkach jest nie do uniknię-

cia. Często też zdemontowany z pojazdu

silnik jest przewożony do warsztatu, spe-

cjalizującego się w świecach żarowych.

Pęknięcie świecy następuje w różnych

punktach korpusu, zwykle pomiędzy

gwintem a stożkiem i rurką grzejną.

Ukręcanie świecy może nastąpić wtedy,

gdy świeca zużyje się i przestanie grzać.

Wówczas szczelina między rurką grzej-

ną a głowicą zapełnia się nagarem, który

uniemożliwia demontaż świecy bez jej

uszkodzenia. W niektórych wersjach sil-

nikowych, np. Fiat Ducato z silnikiem

2.3 JTD, woda z podszybia dostaje się

na blok silnika, przez co przypadki ukrę-

cenia występują częściej. Z kolei w popu-

larnych silnikach PSA 1.6HDI urywa się

często sam żarnik świecy.

Stosowane są specjalne narzędzia do roz-

wiercania, względnie do naprawy gwintu.

Część świecy pozostałą w głowicy można

usunąć przez jej nawiercenie, nagwinto-

wanie i użycie młotka bezwładnościowego

lub siłownika. Do rozwiercania stosowane

są wiertła z frezem czołowym. Zestawy

są przewidziane do konkretnego rodzaju

gwintu, np. M8, M10.

Świeca żarowa Bosch dobrze pasuje

do gniazda w głowicy

Bardzo ważne jest prawidłowe wykona-

nie stożka w dolnej części świecy. Nie-

prawidłowy kształt stożka sprawia ryzy-

ko, że trudno będzie odkręcić świecę bez

jej ukręcenia. W wypadku świec Bosch

geometria stożka i wymiary są zgodne

z wyposażeniem fabrycznym samochodu.

W wypadku niskiej jakości zamienników

kształty i wymiary nie zawsze są zachowa-

ne, co stwarza niepożądane problemy.

Prawidłowy dobór świecy – tylko świe-

ca dedykowana do danego modelu

Świecę należy dobierać w katalogach elek-

tronicznych i papierowych poprzez wybór

pojazdu, jego wersji i silnika. Nie należy

montować świec podobnych o zbliżonych

wymiarach. Zbyt długa świeca może ulec

kolizji z tłokiem i zniszczyć silnik. Dodat-

kowo, świece różnią się długością spiral

grzejnych – są one dobrane do danej wer-

sji silnika. Nie należy też stosować świec

metalowych w miejsce ceramicznych.