49
PORADY
spirali grzejnej). Oporność sprawdzamy
multimetrem, podłączając go do styków
świecy.
Niesprawność świecy żarowej można wy-
kryć z użyciem testera diagnostycznego,
jednakże wskazanie to będzie popraw-
ne tylko wtedy, jeśli mamy pewność
co do prawidłowego stanu połączeń elek-
trycznych i styków świecy ze sterowni-
kiem.
Tester diagnostyczny Bosch KTS
ma możliwość uruchomienia świecy ża-
rowej. W wypadku wersji z oscyloskopem
możliwe jest prześledzenie przebiegu na-
tężenia prądu, wykorzystując cęgi prą-
dowe 20A.
Świecy ceramicznej ani metalowej ni-
skonapięciowej nie należy podpinać
do napięcia 12 V
Podłączenie świecy ceramicznej lub nisko-
napięciowej do takiego napięcia doprowa-
dzi do jej szybkiego uszkodzenia.
Ukręcenie świecy
Świece żarowe mają niewielkie średni-
ce i dużą długość, przy czym są narażo-
ne na działanie wysokich temperatur.
Stwarza to ryzyko zapieczenia się świe-
cy w głowicy. Wówczas przy próbie de-
montażu następuje ukręcenie świecy.
Warsztat staje przed problemem – czy
usunąć z głowicy pozostałości podzespołu,
czy zdemontować głowicę. Drugie rozwią-
zanie wiąże się z bardzo wysokim kosztem
dla właściciela samochodu, jednak w nie-
których przypadkach jest nie do uniknię-
cia. Często też zdemontowany z pojazdu
silnik jest przewożony do warsztatu, spe-
cjalizującego się w świecach żarowych.
Pęknięcie świecy następuje w różnych
punktach korpusu, zwykle pomiędzy
gwintem a stożkiem i rurką grzejną.
Ukręcanie świecy może nastąpić wtedy,
gdy świeca zużyje się i przestanie grzać.
Wówczas szczelina między rurką grzej-
ną a głowicą zapełnia się nagarem, który
uniemożliwia demontaż świecy bez jej
uszkodzenia. W niektórych wersjach sil-
nikowych, np. Fiat Ducato z silnikiem
2.3 JTD, woda z podszybia dostaje się
na blok silnika, przez co przypadki ukrę-
cenia występują częściej. Z kolei w popu-
larnych silnikach PSA 1.6HDI urywa się
często sam żarnik świecy.
Stosowane są specjalne narzędzia do roz-
wiercania, względnie do naprawy gwintu.
Część świecy pozostałą w głowicy można
usunąć przez jej nawiercenie, nagwinto-
wanie i użycie młotka bezwładnościowego
lub siłownika. Do rozwiercania stosowane
są wiertła z frezem czołowym. Zestawy
są przewidziane do konkretnego rodzaju
gwintu, np. M8, M10.
Świeca żarowa Bosch dobrze pasuje
do gniazda w głowicy
Bardzo ważne jest prawidłowe wykona-
nie stożka w dolnej części świecy. Nie-
prawidłowy kształt stożka sprawia ryzy-
ko, że trudno będzie odkręcić świecę bez
jej ukręcenia. W wypadku świec Bosch
geometria stożka i wymiary są zgodne
z wyposażeniem fabrycznym samochodu.
W wypadku niskiej jakości zamienników
kształty i wymiary nie zawsze są zachowa-
ne, co stwarza niepożądane problemy.
Prawidłowy dobór świecy – tylko świe-
ca dedykowana do danego modelu
Świecę należy dobierać w katalogach elek-
tronicznych i papierowych poprzez wybór
pojazdu, jego wersji i silnika. Nie należy
montować świec podobnych o zbliżonych
wymiarach. Zbyt długa świeca może ulec
kolizji z tłokiem i zniszczyć silnik. Dodat-
kowo, świece różnią się długością spiral
grzejnych – są one dobrane do danej wer-
sji silnika. Nie należy też stosować świec
metalowych w miejsce ceramicznych.