Background Image
Previous Page  48 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 48 / 64 Next Page
Page Background

48

PORADY

Co powinieneś wiedzieć o świecy żarowej?

Czym się różnią świece, jak sprawdzać

ich działanie, jak uniknąć reklamacji

i jak rozmawiać z klientem warsztatu?

Głównym zadaniem świecy żarowej jest

ogrzanie komory spalania powyżej 850°C.

Ma to na celu uzyskanie samozapłonu

podczas rozruchu silnika diesla. Dodatko-

wą funkcją jest dogrzanie silnika w fazie

rozgrzewania, celem obniżenia emisji spa-

lin i uzyskania spokojniejszej pracy. W no-

woczesnych silnikach świece dogrzewają

komorę spalania również podczas hamo-

wania silnikiem czy też regeneracji filtra

cząstek stałych.

Czym się różnią świece żarowe?

Świece żarowe różnią się przede wszystkim

wymiarami, napięciem zasilania, uzyski-

waną temperaturą, czasem nagrzewania,

wykonaniem elementu grzejnego.

Ile wynosi czas nagrzewania?

Świece żarowe w klasycznych dieslach,

sięgających rodowodem czasów przedwo-

jennych, potrzebowały do ogrzania silnika

aż 30-45 sekund. Od lat 70. wprowadzo-

no świece ze spiralą grzejną osłoniętą rur-

ką grzejną, o czasie nagrzewania 8 sekund.

Wprowadzenie w minionych dziesięciole-

ciach świec niskonapięciowych i ceramicz-

nych pozwoliło zmniejszyć czas nagrzewa-

nia do 1,4-2 sekund.

Wymiary świec

Świece różnią się długością, głębokością

montażu, rozmiarem gwintu, kształtem

stożka, średnicą i długością rurki grzej-

nej. Wymiary świecy są dopasowane

do konstrukcji głowicy silnika. Każdy

kolejny etap rozwoju silnika Diesla wiąże

się z coraz większym wysmukleniem i wy-

dłużeniem świecy. Świeca do VW Golfa II

1.6D z silnikiem z wtryskiem pośrednim

miała 59 mm długości. W kolejnych ge-

neracjach silników m. in. wprowadzono

wtrysk bezpośredni, 4 zawory na cylinder

w miejsce 2, co doprowadziło do wydłu-

żenia świecy do 150 mm w VW Golf VII

2.0TDI.

Jakim napięciem zasilane są świece ża-

rowe?

W youngtimerach z lat 70. możemy

się spotkać jeszcze ze świecami żaro-

wymi z drutem grzejnym na napięcie

0,7 V, zasilanymi przez oporniki z dru-

tu (np. Mercedes 200D W123 sprzed

1980 r.). Natomiast standardowe, meta-

lowe świece zasilane są napięciem 11 V.

We współczesnych samochodach od kil-

kunastu lat pojawiają się świece niskona-

pięciowe, zasilane napięciem 4,4 V. Świec

takich nie wolno testować poprzez bezpo-

średnie podłączenie do akumulatora, po-

nieważ doprowadzi to do ich przepalenia.

Co zależy od napięcia zasilania?

W standardowej świecy 11 V uzyskiwany

czas nagrzewania wynosił do 8 sekund.

Obniżenie napięcia zasilania świecy po-

zwala uzyskać większe natężenie prądu

przy takim samym poborze energii. Wiąże

się to jednak z koniecznością zmiany kon-

strukcji świecy. Stąd w minionych latach

wprowadzone zostały świece niskonapię-

ciowe, uzyskujące w krótkim czasie wyższe

temperatury.

Czym się różnią świece ceramiczne

od metalowych?

W świecach ceramicznych spirala grzejna

jest osłonięta ceramiką, która zastępuje

metalową rurkę z proszkiem z tlenku ma-

gnezu. Świeca ceramiczna nagrzewa się

szybciej i uzyskuje wyższe temperatury.

Dodatkowo, wyróżnia ją większa żywot-

ność. Producenci silników stosują świece

ceramiczne m. in. w silnikach z obniżo-

nym stopniem sprężania (poniżej 17:1),

aby obniżyć emisję spalin podczas rozgrze-

wania silnika.

Jak zużywa się świeca?

Świeca żarowa wykonuje dziesiątki tysięcy

cykli pracy, polegających na ogrzaniu się

do temperatury ponad 1000°C. W wyni-

ku tego następuje jej stopniowe zużycie.

Dodatkowo, końcówka świecy żarowej

wnika do komory spalania silnika, co na-

raża ją na znaczne obciążenia.

Jak praca silnika zależy od świecy?

Świece żarowe umożliwiają przede wszyst-

kim rozruch silnika i prawidłową pracę

przy niskich temperaturach. Utrudniony

rozruch, dymienie, nierówna praca silni-

ka, wzrost zużycia paliwa mogą być obja-

wami uszkodzenia świec żarowych.

W samochodach z filtrem cząstek stałych

niesprawność świec będzie utrudniać pod-

grzanie układu wydechowego i wymuszać

częstszą regenerację filtra.

Czy działanie świecy może zależeć

od układu wtryskowego?

Tak. Nieprawidłowe ustawienie kąta wtry-

sku lub uszkodzenie wtryskiwacza mogą

doprowadzać do uszkodzenia świec żaro-

wych.

Świecę dokręcaj z właściwym momen-

tem dokręcania – i uniknij reklamacji

Świece żarowe mają niewielkie rozmiary

gwintów, dlatego należy korzystać z klucza

dynamometrycznego i skrupulatnie prze-

strzegać zalecanych momentów dokrę-

cania. Poniżej tabela z zalecanymi war-

tościami (o ile nie jest dostępna wartość

zalecana przez producenta samochodu).

Jak radzić sobie z problemami z ukła-

dem żarzenia?

Poza podstawowym sprawdzeniem kodów

usterek można zweryfikować stan świecy

testem oporności lub dedykowanym teste-

rem świec.

Jak sprawdzać świecę żarową?

Świeca żarowa musi posiadać oporność

w zakresie 0,2-5,0 Ohma. Jeśli oporność

jest niższa lub wyższa, oznacza to uszko-

dzenie świecy przez zwarcie lub przerwanie

obwodu (np. przepalenie lub przerwanie

Gwint

Moment dokręcania

M8

6 – 10 Nm

M9

8 – 10 Nm

M10

10 – 15 Nm

M11

15 – 25 Nm

Technologia bliżej nas