48
PORADY
Co powinieneś wiedzieć o świecy żarowej?
Czym się różnią świece, jak sprawdzać
ich działanie, jak uniknąć reklamacji
i jak rozmawiać z klientem warsztatu?
Głównym zadaniem świecy żarowej jest
ogrzanie komory spalania powyżej 850°C.
Ma to na celu uzyskanie samozapłonu
podczas rozruchu silnika diesla. Dodatko-
wą funkcją jest dogrzanie silnika w fazie
rozgrzewania, celem obniżenia emisji spa-
lin i uzyskania spokojniejszej pracy. W no-
woczesnych silnikach świece dogrzewają
komorę spalania również podczas hamo-
wania silnikiem czy też regeneracji filtra
cząstek stałych.
Czym się różnią świece żarowe?
Świece żarowe różnią się przede wszystkim
wymiarami, napięciem zasilania, uzyski-
waną temperaturą, czasem nagrzewania,
wykonaniem elementu grzejnego.
Ile wynosi czas nagrzewania?
Świece żarowe w klasycznych dieslach,
sięgających rodowodem czasów przedwo-
jennych, potrzebowały do ogrzania silnika
aż 30-45 sekund. Od lat 70. wprowadzo-
no świece ze spiralą grzejną osłoniętą rur-
ką grzejną, o czasie nagrzewania 8 sekund.
Wprowadzenie w minionych dziesięciole-
ciach świec niskonapięciowych i ceramicz-
nych pozwoliło zmniejszyć czas nagrzewa-
nia do 1,4-2 sekund.
Wymiary świec
Świece różnią się długością, głębokością
montażu, rozmiarem gwintu, kształtem
stożka, średnicą i długością rurki grzej-
nej. Wymiary świecy są dopasowane
do konstrukcji głowicy silnika. Każdy
kolejny etap rozwoju silnika Diesla wiąże
się z coraz większym wysmukleniem i wy-
dłużeniem świecy. Świeca do VW Golfa II
1.6D z silnikiem z wtryskiem pośrednim
miała 59 mm długości. W kolejnych ge-
neracjach silników m. in. wprowadzono
wtrysk bezpośredni, 4 zawory na cylinder
w miejsce 2, co doprowadziło do wydłu-
żenia świecy do 150 mm w VW Golf VII
2.0TDI.
Jakim napięciem zasilane są świece ża-
rowe?
W youngtimerach z lat 70. możemy
się spotkać jeszcze ze świecami żaro-
wymi z drutem grzejnym na napięcie
0,7 V, zasilanymi przez oporniki z dru-
tu (np. Mercedes 200D W123 sprzed
1980 r.). Natomiast standardowe, meta-
lowe świece zasilane są napięciem 11 V.
We współczesnych samochodach od kil-
kunastu lat pojawiają się świece niskona-
pięciowe, zasilane napięciem 4,4 V. Świec
takich nie wolno testować poprzez bezpo-
średnie podłączenie do akumulatora, po-
nieważ doprowadzi to do ich przepalenia.
Co zależy od napięcia zasilania?
W standardowej świecy 11 V uzyskiwany
czas nagrzewania wynosił do 8 sekund.
Obniżenie napięcia zasilania świecy po-
zwala uzyskać większe natężenie prądu
przy takim samym poborze energii. Wiąże
się to jednak z koniecznością zmiany kon-
strukcji świecy. Stąd w minionych latach
wprowadzone zostały świece niskonapię-
ciowe, uzyskujące w krótkim czasie wyższe
temperatury.
Czym się różnią świece ceramiczne
od metalowych?
W świecach ceramicznych spirala grzejna
jest osłonięta ceramiką, która zastępuje
metalową rurkę z proszkiem z tlenku ma-
gnezu. Świeca ceramiczna nagrzewa się
szybciej i uzyskuje wyższe temperatury.
Dodatkowo, wyróżnia ją większa żywot-
ność. Producenci silników stosują świece
ceramiczne m. in. w silnikach z obniżo-
nym stopniem sprężania (poniżej 17:1),
aby obniżyć emisję spalin podczas rozgrze-
wania silnika.
Jak zużywa się świeca?
Świeca żarowa wykonuje dziesiątki tysięcy
cykli pracy, polegających na ogrzaniu się
do temperatury ponad 1000°C. W wyni-
ku tego następuje jej stopniowe zużycie.
Dodatkowo, końcówka świecy żarowej
wnika do komory spalania silnika, co na-
raża ją na znaczne obciążenia.
Jak praca silnika zależy od świecy?
Świece żarowe umożliwiają przede wszyst-
kim rozruch silnika i prawidłową pracę
przy niskich temperaturach. Utrudniony
rozruch, dymienie, nierówna praca silni-
ka, wzrost zużycia paliwa mogą być obja-
wami uszkodzenia świec żarowych.
W samochodach z filtrem cząstek stałych
niesprawność świec będzie utrudniać pod-
grzanie układu wydechowego i wymuszać
częstszą regenerację filtra.
Czy działanie świecy może zależeć
od układu wtryskowego?
Tak. Nieprawidłowe ustawienie kąta wtry-
sku lub uszkodzenie wtryskiwacza mogą
doprowadzać do uszkodzenia świec żaro-
wych.
Świecę dokręcaj z właściwym momen-
tem dokręcania – i uniknij reklamacji
Świece żarowe mają niewielkie rozmiary
gwintów, dlatego należy korzystać z klucza
dynamometrycznego i skrupulatnie prze-
strzegać zalecanych momentów dokrę-
cania. Poniżej tabela z zalecanymi war-
tościami (o ile nie jest dostępna wartość
zalecana przez producenta samochodu).
Jak radzić sobie z problemami z ukła-
dem żarzenia?
Poza podstawowym sprawdzeniem kodów
usterek można zweryfikować stan świecy
testem oporności lub dedykowanym teste-
rem świec.
Jak sprawdzać świecę żarową?
Świeca żarowa musi posiadać oporność
w zakresie 0,2-5,0 Ohma. Jeśli oporność
jest niższa lub wyższa, oznacza to uszko-
dzenie świecy przez zwarcie lub przerwanie
obwodu (np. przepalenie lub przerwanie
Gwint
Moment dokręcania
M8
6 – 10 Nm
M9
8 – 10 Nm
M10
10 – 15 Nm
M11
15 – 25 Nm
Technologia bliżej nas