Background Image
Previous Page  48 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 48 / 64 Next Page
Page Background

NASI

DOSTAWCY

48

Wzmożone dymienie

, szczególnie

przy rozruchu zimnego silnika, głośne

spalanie przed osiągnięciem właściwej

temperatury działania, a także nierówna

praca przy rozgrzanym silniku to tylko

niektóre z nich. Spadek mocy silnika lub

zwiększone zużycie paliwa może być

także spowodowane przez niesprawne

świece żarowe.

Sezon jesienno-zimowy to dobry czas

na kontrolę świec, zgodnie z powie-

dzeniem, że „zapobiegać jest lepiej niż

leczyć”. Świece żarowe są częściami

ulegającymi zużyciu, dlatego należy

regularnie kontrolować ich działanie.

Bosch zaleca regularne kontrole świec

żarowych co 80000-100000 przejecha-

nych kilometrów.

Metod na sprawdzenie czy świeca

żarowa jest sprawna jest przynajmniej

kilka. Zmierzenie oporności świecy

żarowej pozwala szybko zdiagnozować,

czy świeca działa prawidłowo, czy

powinna zostać wymieniona. W przy-

padku konieczności wymiany zale-

cane jest zastosowanie wysokiej jakości

produktów o wysokiej trwałości np.

Bosch Duraterm. Dla klienta oznaczać

będzie to dłuższe cykle wymiany, czyli

oszczędność kosztów.

Jednocześnie warto

zwrócić uwagę na stan świec –

aby zapobiegać ich korozji i zapie-

czeniu. Nawet gdy nie ma potrzeby

natychmiastowej wymiany świec

żarowych, to jest to postępowanie reko-

mendowane i efektywne.

Świeca jest zamontowana w głowicy

cylindra. Przy wysokim przebiegu kilo-

metrów i ciągłej ekspozycji w wysokich

temperaturach może nastąpić korozja

oraz zapieczenie świecy w gnieździe.

W obu tych przypadkach, przy próbie

odblokowania i wykręcenia może ona

pęknąć i się urwać. Nie wolno więc

wyjmować świecy na siłę, gdyż wtedy jej

dolna część może pozostać w głowicy,

a to z kolei może skończyć się nawet

wymianą całego elementu. Prawdopo-

dobnie wówczas będzie trudno wyjaśnić

klientowi spore dodatkowe nieprze-

widziane koszty jak i stracony czas.

Pamiętajmy, że takiej sytuacji można

zapobiec – a koszt wymiany kompletu

świec żarowych okaże się do zaakcep-

towania przez klienta.

Dlatego w przy-

padku usterki jednej świecy po prze-

biegu powyżej 60 tys. km Bosch reko-

menduje wymianę wszystkich świec

żarowych.

Sama wymiana świec jest w zasadzie

prostym zadaniem. Przed założeniem

trzeba oczyścić gwinty/ gniazda

i otwory montażowe z sadzy oraz innych

pozostałości. Świece żarowe należy

najpierw wkręcić ręcznie, aż gniazdo

dotknie głowicy cylindra. W drugim

etapie niezbędny jest klucz dynamo-

metryczny, aby zastosować zalecany

moment dokręcenia zgodny z zalece-

niem producenta pojazdu. W ten sposób

unikniemy przekręcenia świecy.

Kiedy wymienić świece żarowe?

Świece żarowe

Czy wiesz, że:

z doświadczenia wynika, że świece

żarowe zużywają się praktycznie

równomiernie. Dla klienta tańszym

rozwiązaniem jest wymiana całego

ich kompletu, gdyż przed wymianą

konieczny jest czasochłonny

demontaż przyłączy elektrycznych,

osprzętu, osłon, itp.

Czy wiesz, że:

wykręcenie zużytej świecy jest

łatwiejsze przy ciepłym silniku.

w przypadku bardzo mocno

dokręconych, zapieczonych

świec należy je odkręcać powoli

i stopniowo. w ten sam sposób

należy wkręcać nowe świece.

Czy wiesz, że:

Podczas kontroli działania oporność

świec należy mierzyć wyłącznie

omomierzem lub multimetrem

przy wyłączonym silniku – chroni

to przed przegrzaniem przy

podłączeniu bezpośrednio do

akumulatora. z tego samego

powodu nie należy stosować

też testerów 12 V – świece

niskonapięciowe ulegną awarii.

Jest wiele powodów,

aby zwrócić uwagę

na świece żarowe

w samochodzie

klienta