NASI
DOSTAWCY
48
Wzmożone dymienie
, szczególnie
przy rozruchu zimnego silnika, głośne
spalanie przed osiągnięciem właściwej
temperatury działania, a także nierówna
praca przy rozgrzanym silniku to tylko
niektóre z nich. Spadek mocy silnika lub
zwiększone zużycie paliwa może być
także spowodowane przez niesprawne
świece żarowe.
Sezon jesienno-zimowy to dobry czas
na kontrolę świec, zgodnie z powie-
dzeniem, że „zapobiegać jest lepiej niż
leczyć”. Świece żarowe są częściami
ulegającymi zużyciu, dlatego należy
regularnie kontrolować ich działanie.
Bosch zaleca regularne kontrole świec
żarowych co 80000-100000 przejecha-
nych kilometrów.
Metod na sprawdzenie czy świeca
żarowa jest sprawna jest przynajmniej
kilka. Zmierzenie oporności świecy
żarowej pozwala szybko zdiagnozować,
czy świeca działa prawidłowo, czy
powinna zostać wymieniona. W przy-
padku konieczności wymiany zale-
cane jest zastosowanie wysokiej jakości
produktów o wysokiej trwałości np.
Bosch Duraterm. Dla klienta oznaczać
będzie to dłuższe cykle wymiany, czyli
oszczędność kosztów.
Jednocześnie warto
zwrócić uwagę na stan świec –
aby zapobiegać ich korozji i zapie-
czeniu. Nawet gdy nie ma potrzeby
natychmiastowej wymiany świec
żarowych, to jest to postępowanie reko-
mendowane i efektywne.
Świeca jest zamontowana w głowicy
cylindra. Przy wysokim przebiegu kilo-
metrów i ciągłej ekspozycji w wysokich
temperaturach może nastąpić korozja
oraz zapieczenie świecy w gnieździe.
W obu tych przypadkach, przy próbie
odblokowania i wykręcenia może ona
pęknąć i się urwać. Nie wolno więc
wyjmować świecy na siłę, gdyż wtedy jej
dolna część może pozostać w głowicy,
a to z kolei może skończyć się nawet
wymianą całego elementu. Prawdopo-
dobnie wówczas będzie trudno wyjaśnić
klientowi spore dodatkowe nieprze-
widziane koszty jak i stracony czas.
Pamiętajmy, że takiej sytuacji można
zapobiec – a koszt wymiany kompletu
świec żarowych okaże się do zaakcep-
towania przez klienta.
Dlatego w przy-
padku usterki jednej świecy po prze-
biegu powyżej 60 tys. km Bosch reko-
menduje wymianę wszystkich świec
żarowych.
Sama wymiana świec jest w zasadzie
prostym zadaniem. Przed założeniem
trzeba oczyścić gwinty/ gniazda
i otwory montażowe z sadzy oraz innych
pozostałości. Świece żarowe należy
najpierw wkręcić ręcznie, aż gniazdo
dotknie głowicy cylindra. W drugim
etapie niezbędny jest klucz dynamo-
metryczny, aby zastosować zalecany
moment dokręcenia zgodny z zalece-
niem producenta pojazdu. W ten sposób
unikniemy przekręcenia świecy.
Kiedy wymienić świece żarowe?
Świece żarowe
Czy wiesz, że:
z doświadczenia wynika, że świece
żarowe zużywają się praktycznie
równomiernie. Dla klienta tańszym
rozwiązaniem jest wymiana całego
ich kompletu, gdyż przed wymianą
konieczny jest czasochłonny
demontaż przyłączy elektrycznych,
osprzętu, osłon, itp.
Czy wiesz, że:
wykręcenie zużytej świecy jest
łatwiejsze przy ciepłym silniku.
w przypadku bardzo mocno
dokręconych, zapieczonych
świec należy je odkręcać powoli
i stopniowo. w ten sam sposób
należy wkręcać nowe świece.
Czy wiesz, że:
Podczas kontroli działania oporność
świec należy mierzyć wyłącznie
omomierzem lub multimetrem
przy wyłączonym silniku – chroni
to przed przegrzaniem przy
podłączeniu bezpośrednio do
akumulatora. z tego samego
powodu nie należy stosować
też testerów 12 V – świece
niskonapięciowe ulegną awarii.
Jest wiele powodów,
aby zwrócić uwagę
na świece żarowe
w samochodzie
klienta