KONSTRUKCJE SILNIKÓW PODLEGAJĄ CIĄGŁYM ZMIANOM. W OSTATNIM
CZASIE NAJWIĘKSZY WPŁYW NA TO MAJĄ WZGLĘDY ŚRODOWISKOWE.
C
oraz bardziej restrykcyjne normy emi-
sji spalin zmusiły producentów po-
jazdów do wprowadzenia nowych
rozwiązań, w tym popularnych filtrów cząstek
stałych DPF. Postęp w tej dziedzinie nie byłby
możliwy, dzięki dalszemu rozwojowi technologii
smarnej, czego przykładem jest ewolucja ole-
jów syntetycznych Mobil 1™.
Kilka lat i zmiana
Oleje syntetyczne, kojarzone przez wielu z naj-
nowszym rozdziałem w dziejach moto-
ryzacji, tak naprawdę mają o wiele
dłuższą historię. Pierwszy olej
syntetyczny Mobil 1 trafił na
sklepowe półki już w połowie
lat siedemdziesiątych. Jed-
nak ówczesny i dzisiejszy
Mobil 1 to dwa różne pro-
dukty, co wynika z rozwoju
techniki motoryzacyjnej i bli-
skiej współpracy ExxonMobil
z producentami pojazdów. Kon-
strukcje silników zmieniają się i dla-
tego składy olejów co około 2-3 lata
również są modyfikowane, aby spełnić nowe
oczekiwania rynku.
Olej posiadający większe rezerwy jakościowe le-
piej poradzi sobie z wyzwaniami codziennej eks-
ploatacji – będzie bardziej odporny na utlenianie
i skuteczniejszy w kontroli czystości silnika. No-
woczesne oleje silnikowe także wspierają produ-
centów pojazdów w spełnieniu norm emisji spalin.
Dzięki niskiej klasie lepkości i dalszej redukcji tar-
cia zużycie paliwa maleje, a co za tym idzie mniej
substancji szkodliwych trafia do atmosfery. Z kolei
oleje niskopopiołowe, takie jak Mobil 1 ESP 5W-30,
dzięki zmienionej formulacji można z powodzeniem
stosować razem z DPF, bez ryzyka zapchania filtra
o strukturze plastra miodu.
Setki nowych formulacji
W ciągu ostatnich 60 lat średnie okresy wymiany
oleju wydłużyły się z 300 do 30 000 km lub dwóch
lat. Stało się to możliwe dzięki zmianie konstrukcji
silników i lepszej jakości paliwa jak rów-
nież dalszemu rozwojowi syntetycz-
nych baz olejowych i technologii
dodatków. Nad maksymalizacją
możliwości oleju syntetyczne-
go Mobil 1 pracuje zespół
specjalistów z centrum ba-
dawczo-rozwojowego Exxon-
Mobil w Paulsboro (USA).
Każdego miesiąca ośrodek
przygotowuje około 500 for-
mulacji. Praca nad ich powsta-
niem jest bardzo skomplikowana.
Flagowe oleje Mobil 1 składają się
z około 15-20 składników – w tym syntetycz-
nych baz olejowych oraz pakietu dodatków. Dobrze
rokujące formulacje przechodzą z laboratorium
do etapu wymagających testów, podczas których
symulowane są warunki wysokich prędkości, du-
żych obciążeń i skrajnych temperatur. Następnie
silniki używane do testów nowych olejów Mobil 1
są demontowane, a części przechodzą dokładną
kontrolę zużycia.
fot. Fotolia/Adobe Stock, dostawcy
(r)
ew
olucja
OLEJOWA
NADAL TRWA
46
NASI
DOSTAWCY