Background Image
Previous Page  46 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 46 / 64 Next Page
Page Background

KONSTRUKCJE SILNIKÓW PODLEGAJĄ CIĄGŁYM ZMIANOM. W OSTATNIM

CZASIE NAJWIĘKSZY WPŁYW NA TO MAJĄ WZGLĘDY ŚRODOWISKOWE.

C

oraz bardziej restrykcyjne normy emi-

sji spalin zmusiły producentów po-

jazdów do wprowadzenia nowych

rozwiązań, w tym popularnych filtrów cząstek

stałych DPF. Postęp w tej dziedzinie nie byłby

możliwy, dzięki dalszemu rozwojowi technologii

smarnej, czego przykładem jest ewolucja ole-

jów syntetycznych Mobil 1™.

Kilka lat i zmiana

Oleje syntetyczne, kojarzone przez wielu z naj-

nowszym rozdziałem w dziejach moto-

ryzacji, tak naprawdę mają o wiele

dłuższą historię. Pierwszy olej

syntetyczny Mobil 1 trafił na

sklepowe półki już w połowie

lat siedemdziesiątych. Jed-

nak ówczesny i dzisiejszy

Mobil 1 to dwa różne pro-

dukty, co wynika z rozwoju

techniki motoryzacyjnej i bli-

skiej współpracy ExxonMobil

z producentami pojazdów. Kon-

strukcje silników zmieniają się i dla-

tego składy olejów co około 2-3 lata

również są modyfikowane, aby spełnić nowe

oczekiwania rynku.

Olej posiadający większe rezerwy jakościowe le-

piej poradzi sobie z wyzwaniami codziennej eks-

ploatacji – będzie bardziej odporny na utlenianie

i skuteczniejszy w kontroli czystości silnika. No-

woczesne oleje silnikowe także wspierają produ-

centów pojazdów w spełnieniu norm emisji spalin.

Dzięki niskiej klasie lepkości i dalszej redukcji tar-

cia zużycie paliwa maleje, a co za tym idzie mniej

substancji szkodliwych trafia do atmosfery. Z kolei

oleje niskopopiołowe, takie jak Mobil 1 ESP 5W-30,

dzięki zmienionej formulacji można z powodzeniem

stosować razem z DPF, bez ryzyka zapchania filtra

o strukturze plastra miodu.

Setki nowych formulacji

W ciągu ostatnich 60 lat średnie okresy wymiany

oleju wydłużyły się z 300 do 30 000 km lub dwóch

lat. Stało się to możliwe dzięki zmianie konstrukcji

silników i lepszej jakości paliwa jak rów-

nież dalszemu rozwojowi syntetycz-

nych baz olejowych i technologii

dodatków. Nad maksymalizacją

możliwości oleju syntetyczne-

go Mobil 1 pracuje zespół

specjalistów z centrum ba-

dawczo-rozwojowego Exxon-

Mobil w Paulsboro (USA).

Każdego miesiąca ośrodek

przygotowuje około 500 for-

mulacji. Praca nad ich powsta-

niem jest bardzo skomplikowana.

Flagowe oleje Mobil 1 składają się

z około 15-20 składników – w tym syntetycz-

nych baz olejowych oraz pakietu dodatków. Dobrze

rokujące formulacje przechodzą z laboratorium

do etapu wymagających testów, podczas których

symulowane są warunki wysokich prędkości, du-

żych obciążeń i skrajnych temperatur. Następnie

silniki używane do testów nowych olejów Mobil 1

są demontowane, a części przechodzą dokładną

kontrolę zużycia.

fot. Fotolia/Adobe Stock, dostawcy

(r)

ew

olucja

OLEJOWA

NADAL TRWA

46

NASI

DOSTAWCY