ODPOWIEDNI MATERIAŁ CIERNY MOŻE W ZNACZĄCYM STOPNIU WYELIMINOWAĆ ZJAWISKO
SZCZĄTKOWEGO MOMENTU HAMOWANIA, A PRZEZ TO PRZYCZYNIĆ SIĘ
DO ZMNIEJSZENIA ZUŻYCIA PALIWA I EMISJI CO
2
. REMSA OPRACOWUJE SWOJE SKŁADNIKI
W CELU ZMINIMALIZOWANIA WSZELKICH NEGATYWNYCH EFEKTÓW. OSIĄGI KLOCKÓW
SĄ ANALIZOWANE W REALNYCH WARUNKACH, ABY OFEROWANY PRODUKT BYŁ BEZPIECZNY,
WYDAJNY I PRZYJAZNY DLA ŚRODOWISKA.
Co to jest resztkowy
moment hamowania?
Resztkowy moment hamowania (Residual brake torque
– RBT) to zjawisko pojawiające się, kiedy mimo bra-
ku aktywnego hamowania, między tarczą, a klockiem
hamulcowym pozostają szczątkowe punkty styku.
Wywołuje to tarcie, które przekłada się na większe
zużycie paliwa, większą emisję CO
2
oraz zwiększo-
ne zużycie elementów układu hamulcowego. Istnieje
kilka mierzalnych elementów, które mają znaczący
wpływ na pojawianie się tego zjawiska. Do najważ-
niejszych należy efekt związany z właściwościami
fot. dostawcy
oszczędza paliwo
DOBRY MATERIAŁ CIERNY
samego zacisku, który określa szczelinę powietrz-
ną między klockiem a tarczą hamulcową. Z jednej
strony – odległość ta powinna być minimalna w ce-
lu natychmiastowego uruchomienia procesu hamo-
wania. Z drugiej strony – niewystarczająca szczelina
powietrzna może pozostawiać resztkowe siły zaci-
sku między klockami a tarczą. Układy hamulcowe
są jednak projektowane tak, aby unikać wystąpie-
nia resztkowego momentu hamowania. Stosowane
są sprężyny, odpowiedni klej, prowadnice i geome-
tria klocka. Nie bez znaczenia pozostaje jednak sam
materiał cierny.
42
NASI
DOSTAWCY