ZIMĄ URUCHOMIENIE SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO ZALEŻY OD WŁAŚCIWOŚCI GRZEWCZYCH
ŚWIEC ŻAROWYCH. WSZYSTKIE ICH ODMIANY POZWALAJĄ USPRAWNIĆ ROZRUCH NA ZIMNO.
JEDNAK KILKA ICH RODZAJÓW W SPOSÓB SZCZEGÓLNY ZAPEWNIA DODATKOWE KORZYŚCI
PRZY NISKICH TEMPERATURACH.
W
przeciwieństwie do silników ben-
zynowych jednostki wysokopręż-
ne pracują na zasadzie samoza-
płonu. Do cylindrów pobierane jest powietrze.
Następnie ulega ono wysokiej kompresji, osią-
gając przy tym temperaturę 700–900°C. Dzięki
temu wtryskiwane paliwo ulega zapłonowi. Przy
rozruchu na zimno lub w niskich temperaturach
powietrze może wydostać się z cylindrów, unie-
możliwiając tym samym rozruch silnika. W celu
osiągnięcia wymaganej temperatury do komory
spalania musi zostać dostarczona dodatkowa
dawka ciepła.
Metalowe i ceramiczne
Doskonałą odpowiedzią na potrzebę odpowiednie-
go podgrzania w zmiennych warunkach
są nowoczesne świece żarowe. – Są
one nieodzownym elementem zapew-
niającym właściwe działanie każdego
silnika wysokoprężnego. Nie można
z nich zrezygnować – wyjaśnia Woj-
ciech Łyżwa, General Manger Eastern Europe fir-
my NGK Spark Plug Europe. – Działają one jak
grzałka nurnikowa. Zanim silnik zostanie urucho-
miony, do świecy żarowej dostarczana jest energia
elektryczna, która powoduje rozgrzanie do bardzo
wysokiej temperatury. Określa się to mianem żarze-
nia wstępnego. Wytwarza ono dodatkową dawkę
ciepła, której do uruchomienia w niskich tempera-
turach wymagają wszystkie silniki diesla – dodaje
Wojciech Łyżwa.
Występują dwie główne technologie świec żaro-
wych – z metalowym i ceramicznym elementem
ŚWIECE ŻAROWE
SĄ INTEGRALNYM
ELEMENTEM
STEROWANIA
DZISIEJSZYCH
SKOMPLIKOWANYCH
SILNIKÓW
WYSOKOPRĘŻNYCH
fot. dostawcy
W CENTRUM UWAGI
Świece żarowe
grzejnym. Mimo, że zewnętrznie są do siebie po-
dobne, znacznie różnią się opornością i napięciem
i nie są zamienne.
Świece żarowe z prętem metalowym obejmują świe-
ce standardowe, świece SRM (świece samore-
gulujące się) oraz świece AQGS (zaawansowane
świece szybko podgrzewające). W każdej zasto-
sowano spiralę żarową wewnątrz rurki żarzenia,
wykonanej z metalu odpornego na działanie wy-
sokiej temperatury. Ekstremalnie skompresowany,
specjalny materiał – tlenek magnezu – znajdujący
się wewnątrz rurki żarzenia zabezpiecza spiralę ża-
40
NASI
DOSTAWCY