rową przed wibracjami. Będąc doskonałym prze-
wodnikiem cieplnym, szybko odprowadza ciepło
na zewnątrz, podnosząc tym samym temperaturę
w komorze spalania i powodując zapłon paliwa.
Ceramiczne świece żarowe są natomiast konstru-
owane pod kątem możliwości pracy w najbardziej
ekstremalnych warunkach. Dzięki wysokiemu punk-
towi topnienia materiału ceramicznego, są w stanie
wytrzymać gwałtowne rozgrzewanie do wyższych
temperatur przy wydłużonym okresie eksploatacji.
Ten rodzaj świec żarowych obejmuje I generację
świec SRC (ceramika samoregulująca), wyposa-
żonych w metalową spiralę grzewczą, świece II
generacji HTC (ceramika wysokotemperaturowa),
posiadających ceramiczny element grzewczy oraz
najnowszą generację NTHC (nowa ceramika wyso-
kotemperaturowa), wyposażoną w pełni ceramiczny
element grzewczy i zapewniającą najwyższe osiągi.
Technologia nowej ceramiki wysokotemperaturo-
wej to pionierskie rozwiązanie opracowane przez
firmę NGK. Jej celem było wsparcie producentów
samochodów w obniżeniu stopnia sprężania w sil-
nikach Diesla. Wynika to z coraz bardziej restrykcyj-
nych europejskich standardów w zakresie redukcji
emisji niebezpiecznych substancji.
Jakość OE robi różnicę
Obecnie powszechnie dostępne są obydwie opi-
sane główne technologie świec żarowych. Okazuje
się jednak, że skuteczność działania świec żaro-
wych zależy od jakości konstrukcji oraz produkcji.
– Zaleca się stosowanie świec żarowych pocho-
dzących wyłącznie od sprawdzonego producenta
dostarczającego swoje produkty również na pierw-
szy montaż. Firma NGK od lat 60. doskonali dla
wiodących producentów samochodów rozwiąza-
nia w zakresie wstępnego podgrzewania – pod
kątem osiągów i parametrów oraz ochrony śro-
dowiska. Dlatego wiele z oferowanych przez nią
świec żarowych – w tym typu NHTC oraz AQGS
– zostało bezpośrednio przejętych z OE – infor-
muje Wojciech Łyżwa
Kluczowe przy DPF
Jest jeszcze jeden powód, dlaczego optymalne
parametry pracy świecy żarowej mają kluczo-
we znaczenie, nie tylko w okresie zimowym,
ale również w ciągu całego roku. Doty-
czy to wspierania procesu oczyszczania
spalin podczas pracy silnika. – W samo-
chodach z silnikiem Diesla, w celu ogra-
niczenia emisji świece żarowe muszą być zdolne
do dogrzewania już od pierwszych kilometrów po
ruszeniu. Ponadto wielu producentów samocho-
dów wymaga świec żarowych zdolnych do żarze-
nia okresowo. Chronią w ten sposób silnik przed
nadmiernym schłodzeniem, a także umożliwiają
poprawną regenerację filtra cząstek stałych DPF
– dodaje Wojciech Łyżwa.
ŚWIECE ŻAROWE NGK
.
W SILNIKACH
.
WYSOKOPRĘŻNYCH:
.
• Wspomagają rozruch silnika na zimno.
• Zmniejszają potrzebny stopień
sprężania.
• Przyczyniają się do ograniczenia emisji
spalin.
• Mają bezpośredni wpływ
na równomierną pracę silnika.
• Sprawdzają się w układach typu
start-stop.
• Ograniczają do minimum osadzanie się
w komorze spalania sadzy pochodzącej
z niepełnego spalania paliwa.
• Wspomagają filtr cząstek stałych DPF
w procesie jego regeneracji.
• Dzieje się tak, ponieważ podnoszą
temperaturę w komorze spalania,
co z kolei zwiększa temperaturę spalin.
POLECAMY FILMY VIDEO NGK SPARK PLUG NA
TEMAT DZIAŁANIA ŚWIEC ŻAROWYCH W NISKICH
TEMPERATURACH. FILMY SĄ DOSTĘPNE NA KANALE
YOUTUBE LUB PRZEZ PLATFORMĘ TECHNICZNĄ:
www.tekniwiki.com.41
NASI
DOSTAWCY