Background Image
Previous Page  43 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 43 / 64 Next Page
Page Background

RESZTKOWY MOMENT HAMOWANIA

A MATERIAŁ CIERNY

Remsa, jako jeden z kluczowych europejskich producentów tarcz i klocków

hamulcowych, stosuje technologie i rozwiązania, które m.in. skupiają się

na wyeliminowaniu szczątkowego momentu hamowania.

Mieszanki, z których są wykonane materiały cierne mogą w dwójnasób

eliminować pojawianie się tego zjawiska:

RESZTKOWY MOMENT HAMOWANIA

A OSZCZĘDNOŚĆ PALIWA

Aby uzmysłowić sobie, na czym polega problem, należy przyjrzeć się badaniom,

podczas których obliczono straty energii, które ponosi samochód w trakcie jazdy.

Straty te są generowane poprzez: tarcie toczenia, opór powietrza, tarcie w silniku,

resztkowy moment hamowania oraz elementy oporowe opon. W zależności od

prędkości zwiększa się opór powietrza, straty silnikowe pozostają stałe, a reszta

zmniejsza się procentowo. Straty spowodowane przez resztkowy moment hamowania

i elementy oporowe opon wahają się między 10 a 20 proc. całości. Czynniki te mają

znaczący wpływ na spalanie paliwa i emisje CO

2

. Warto zatem zwrócić uwagę na

sposoby, które mogą znacznie zmniejszyć ich oddziaływanie.

tarcie toczenia

opór powietrza

resztkowy moment

hamowania

i elementy

oporowe opon

tarcie w silniku

PĘCZNIENIE

Każdy materiał cierny zawiera pewien

odsetek składników organicznych. W celu

zmniejszenia kosztów niektórzy producenci

nie eliminują ich prawidłowo. Kiedy hamulec

nagrzewa się, nadmierna ilość tych składników

może rozszerzać materiał cierny, powodując

wysoki resztkowy moment hamowania.

Klocki hamulcowe Remsa przechodzą

proces HPT, podczas którego pod wysokim

ciśnieniem i temperaturą wypalane są wszelkie

niepożądane składniki. To w rezultacie

eliminuje ryzyko pęcznienia materiału ciernego

w realnych warunkach jego pracy.

SMARY

Zbyt „agresywny” materiał cierny użyty

w klockach hamulcowych może powodować

nieregularne zużycie tarczy. To prowadzi do

powstania wypaczenia, które z kolei może

powodować, przy każdym obrocie, kontakt

między klockiem a tarczą. W efekcie pojawia

się resztkowy moment hamowania. Materiały

cierne stosowane przez Remsa zawierają

w swoim składzie specjalne smary, które

zmniejszają agresywne działanie klocka na

tarczę, dzięki czemu ulegają równomiernemu

zużyciu.

21%

66%

9%

5%

130 km/h

50%

24%

22%

5%

50 km/h

36%

43%

16%

5%

80 km/h

43

NASI

DOSTAWCY