NOREK
TOMASZ
JUSTYN
JARA
T
o chyba najbardziej doświad-
czony z polskich projektan-
tów. Aż 23 lata pracował w ośrod-
ku stylizacji I.D.E.A w Turynie.
Współtworzył takie auta jak Fiat
Tipo, Fiat Tempra, Fiat Palio, Alfa
Romeo 155, Lancia Kappa czy
Delta. Współpracował z BMW,
Volvo i Daewoo. Miał duży wpływ
na ostateczną linię nadwozia
Daewoo Nubiry i Daihatsu Move.
Studio I.D.E.A. ma na swoim kon-
cie także kilka modeli indyjskiej
marki Tata. W 2006 roku Norek
założył studio Trilix, któ-
re stworzyło projekt
Taty Elegante.
J
ego przygoda z projektowa-
niem zaczęła się w 1977 roku
od wycieczki do Londynu. Tam przy-
padkowo spotykał przedstawiciela
Forda. Gdy pokazał swoje szkice,
od razu zaproponowano mu stypen-
dium i naukę w Royal College of Art.
Naukę zakończył w 1980 roku. Ja-
ra stworzył projekty Forda Scorpio,
restylizację Fiesty I, Fiesty II, Sierry,
Escorta i Mondeo. Był także zaanga-
żowany w tworzenie Cougara,
Mondeo ST200, Galaxy,
a także Focusa ST i Fo-
cusa kombi.
33
TOP
TEMAT