Background Image
Previous Page  37 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 37 / 64 Next Page
Page Background

ADAM

ZAPOMNIANI

PROJEKTANCI

TADEUSZ MAREK

(1908–82)

Nie projektował nadwozi, ale sil-

niki, jednak zasługuje na wpisanie

na listę najlepszych z najlepszych.

Poza Polską bardziej znany jest jako

Tadek Marek. Przed wojną pracował

w Państwowych Zakładach Inżynierii

w Warszawie nad motocyklem CWS

M111 (zwanym Sokołem 1000). Po

wybuchu II wojny światowej wyjechał

do Wielkiej Brytanii. Tam pracował

nad rozwojem silnika... czołgu Cen-

turion. W 1949 r. znalazł zatrudnienie

w Austinie, a w 1954 r. zaczął projek-

tować silniki dla słynnej marki Aston

Martin. Zaprojektował 6-cylindrowy

rzędowy silnik o pojemności 3,7 litra

i mocy 240 KM. Stosowany był w wy-

ścigowym DBR2 oraz w DB4, DB5,

DB6 i DBS. Prawdziwym arcydziełem

techniki był zaprezentowany w 1959 r.

V8 o pojemności 5,3 litra i mocy blisko

400 KM.

ZDZISŁAW BEKSIŃSKI

(1929–2005)

Tak, tak – to ten Beksiński – malarz,

rzeźbiarz i fotograf. W 1955 r. trafił do

Sanockiej Fabryki Autobusów i objął

stanowisko (tak je wtedy nazywano)

plastyka w Dziale Głównego Kon-

struktora SFA. Był odpowiedzialny za

tworzenie nadwozi prototypowych au-

tobusów oraz ich wnętrz. Np. pierwszy

projekt SFW-1 Sanok był inspirowany

amerykańskimi krążownikami szos

z lat 50. Był tak zaprojektowany, żeby

zapewnić najwyższy komfort podró-

żowania, dlatego każdy rząd siedzeń

wyposażony został w składany stolik

chowany w bocznej ścianie.

U

rodził się w 1974 roku w Świebodzi-

cach, ale już od 10. roku życia miesz-

kał z rodzicami w Kanadzie. W 1996 roku

wrócił do Polski i zapisał się do Akademii

Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Kształcił się

też na wydziałach projektowych uniwersy-

tetów we Francji i USA. We Francji otrzymał

wyróżnienie za szkice Chevroleta Corvet-

te. Zaczął też współpracę z Peugeotem.

Koncentrował się na projektowaniu wnętrz

Peugeota 107 i siostrzanego Citroëna C1,

Peugeotów 508, 208, 2008, a także

modelu koncepcyjnego HX1 w 2011 r.

Z projektowaniem Peugeota 508 wiąże

się ciekawa anegdota. Amko Leenarts,

ówczesny szef designu wnętrz Peugeota,

wyciągnął pewien projekt z… kosza. Ry-

sunek ten trafił tam po 3-dniowej burzy

mózgów, podczas której projektanci tylko

szkicowali wnętrza. Spod ręki stylistów

wychodziło wtedy nawet kilka rysunków

na minutę i większość z nich od razu

trafiała do kosza. Leenartsowi wpadła

w oko jedna z kartek leżących na brzegu

kosza. Był to szkic Bazydły, który wyko-

rzystano przy ostatecznym opracowaniu

wnętrza 508. W 2013 r. Polak przeniósł

się do Ford Motor Company w Dearborn

w USA. Objął tam stanowisko menadże-

ra globalnej strategii w dziedzinie projek-

towania wnętrz. Jego pierwszy projekt

to Ford GT.

37

TOP

TEMAT