JELEC
KANIEWSKI
TOMASZ
JANUSZ
U
rodził się w 1958 r. w Giżycku.
W 1981 roku wyjechał z Polski
i po kilku latach zamieszkał w Wiel-
kiej Brytanii. Postanowił spróbować
dostać się do Royal College of Art.
Udało mu się to za drugim podej-
ściem. Zawsze podkreślał, że nie
należy załamywać się chwilowymi
porażkami i uparcie dążyć do ce-
lu. Po studiach trafił do firmy TWR,
która współpracowała z Jaguarem,
Volvo i Mazdą. Momentem decydu-
jącym w jego karierze było zlecenie
polegające na zaprojektowaniu no-
wego wnętrza Jaguara XJ. Miał na
to tylko kilka dni. Wykonał zadanie
i zaproponowano mu pracę w ze-
spole stylistów Jaguara, został na-
wet jego szefem. W portfolio Jelca
są projekty wnętrz Jaguara X-Type,
S-Type i XF. Najbardziej dumny jest
jednak z modelu XJ, w którym oprócz
projektu wnętrza, sugerował wpro-
wadzenie korekt w linii nadwozia.
U
rodził się w Warszawie w 1974
roku. W Polsce skończył archi-
tekturę na Politechnice Warszaw-
skiej i wyemigrował do Włoch. Tam
ukończył Istituto Europeo di Design
w Turynie. W latach 1999–2001
pracował w studiu Pininfarina. Na
swoim koncie zapisał projekty przed-
nich partii nadwozia m.in. Alfy Ro-
meo MiTo i Citroëna C4. Był także
współodpowiedzialny za linię karo-
serii Lancii Delty, Alfy Romeo Giu-
lietta, Ferrari California i 458 Italia
oraz Suzuki Kizashi. Jego dziełem
jest też logo Fiata z 2006 r., czy
projekt kawiarni przy stacji Orlen
w Gdańsku. Cały ten obiekt nagro-
dzony został tytułem Stacji Benzy-
nowej Roku 2012. Kaniewski zmarł
przedwcześnie w 2015 roku.
35
TOP
TEMAT