Background Image
Previous Page  50 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 50 / 64 Next Page
Page Background

POMPA WODY TO ZAZWYCZAJ INTEGRALNY ELEMENT UKŁADU ROZRZĄDU, KTÓRY PODLEGA OKRESOWEJ

WYMIANIE. W SAMOCHODACH WYSTĘPUJĄ DWA JEJ RODZAJE: MECHANICZNA ORAZ ZAŁĄCZANA, WYPOSAŻONA

W CZUJNIK TEMPERATURY. CZY MOŻNA STOSOWAĆ JE ZAMIENNIE I JAK WYGLĄDA PROCEDURA MONTAŻOWA?

OKAZUJE SIĘ, ŻE MOŻLIWOŚCI SĄ RÓŻNE.

Czy można

stosować je zamiennie?

POMPA WODY MECHANICZNA I ZAŁĄCZANA

P

ompa wody może występować

jako element układu rozrządu

lub jako niezależny podze-

spół. W samochodach coraz częściej

stosowane jest to pierwsze rozwiąza-

nie. W sytuacji zamówienia części re-

nomowanych producentów, element

ten na ogół dostępny jest w zestawie

z paskiem rozrządu. W przypadku łań-

cucha występuje oddzielnie. Podczas

montażu należy przestrzegać procedur

zalecanych przez producenta pojazdu.

– Jeśli samochód wyposażony był w pom-

pę załączaną, możliwe jest podłączenie

do pompy mechanicznej czujnika tempe-

ratury ze starej pompy, pod warunkiem,

że mechaniczna jest do tego zabiegu

dostosowana. Procedura wymiany po-

lega na demontażu starego podzespołu

i przełożeniu czujnika do nowego. Czuj-

nik ten zazwyczaj jest sprawny, dlatego

np. w grupie VAG zamiana tego typu

raczej nie stanowi problemu i nie jest

konieczne zamawianie nowej pompy ze

zintegrowanym czujnikiem. Przykładem

tego są pompy o oznaczeniach VKMC

01278, VKPC 81278 / VKMC 01278-

1, VKPC 81178, przeznaczone dla

silników 1.6 TDI oraz 2.0 TDI. Za-

wsze powinniśmy jednak trzymać

się zaleceń producenta pojazdu

oraz części. W kwestii tego, czy

takie rozwiązanie jest dostępne,

warto szukać biuletynów technicznych,

które opisują różne przypadki – tłuma-

czy Tomasz Ochman z SKF.

fot. dostawcy

Warto wspomnieć, że jeśli czujnik nie

zostanie prawidłowo zamontowany, sa-

mochód prawdopodobnie zasygnalizuje

to poprzez wyświetlenie na desce roz-

dzielczej kontrolki „check engine”. Moż-

liwe jest także odnotowanie błędu w pa-

mięci ECU, o czym przekonać możemy

się poprzez badanie testerem diagno-

stycznym. Problematyczne będzie na

pewno zastąpienie pompy załączanej

jedynie mechaniczną, bez wpięcia czujni-

ka. Konsekwencją takiej zamiany będzie

wydłużenie czasu rozgrzewania silnika,

szczególnie niebezpieczne w warunkach

ujemnej temperatury otoczenia.

– Elementy takie jak pompa wody różnią

się niekiedy jedynie niuansami. Chcemy

pokazać, że niektóre pompy mechanicz-

ne bez czujnika są dostosowane do jego

podłączenia i warto o tym wiedzieć, za-

miast martwić się, że urządzenie nie za-

działa poprawnie. Wystarczy go

przełożyć. W przypadku mon-

tażu szczególnie istotna jest

sama procedura wymiany. Po-

winniśmy upewnić się, ze układ

chłodzenia jest szczelny, dlatego

ważna jest jego weryfikacja or-

ganoleptyczna. Jeśli wszystko

jest w porządku, należy całko-

wicie opróżnić układ chłodzenia, a po

montażu odpowiednich części i zalaniu

płynu, odpowietrzyć go, najlepiej za po-

mocą dedykowanych narzędzi – podsu-

mowuje Tomasz Ochman.

50

NASI

DOSTAWCY