POMPA WODY TO ZAZWYCZAJ INTEGRALNY ELEMENT UKŁADU ROZRZĄDU, KTÓRY PODLEGA OKRESOWEJ
WYMIANIE. W SAMOCHODACH WYSTĘPUJĄ DWA JEJ RODZAJE: MECHANICZNA ORAZ ZAŁĄCZANA, WYPOSAŻONA
W CZUJNIK TEMPERATURY. CZY MOŻNA STOSOWAĆ JE ZAMIENNIE I JAK WYGLĄDA PROCEDURA MONTAŻOWA?
OKAZUJE SIĘ, ŻE MOŻLIWOŚCI SĄ RÓŻNE.
Czy można
stosować je zamiennie?
POMPA WODY MECHANICZNA I ZAŁĄCZANA
P
ompa wody może występować
jako element układu rozrządu
lub jako niezależny podze-
spół. W samochodach coraz częściej
stosowane jest to pierwsze rozwiąza-
nie. W sytuacji zamówienia części re-
nomowanych producentów, element
ten na ogół dostępny jest w zestawie
z paskiem rozrządu. W przypadku łań-
cucha występuje oddzielnie. Podczas
montażu należy przestrzegać procedur
zalecanych przez producenta pojazdu.
– Jeśli samochód wyposażony był w pom-
pę załączaną, możliwe jest podłączenie
do pompy mechanicznej czujnika tempe-
ratury ze starej pompy, pod warunkiem,
że mechaniczna jest do tego zabiegu
dostosowana. Procedura wymiany po-
lega na demontażu starego podzespołu
i przełożeniu czujnika do nowego. Czuj-
nik ten zazwyczaj jest sprawny, dlatego
np. w grupie VAG zamiana tego typu
raczej nie stanowi problemu i nie jest
konieczne zamawianie nowej pompy ze
zintegrowanym czujnikiem. Przykładem
tego są pompy o oznaczeniach VKMC
01278, VKPC 81278 / VKMC 01278-
1, VKPC 81178, przeznaczone dla
silników 1.6 TDI oraz 2.0 TDI. Za-
wsze powinniśmy jednak trzymać
się zaleceń producenta pojazdu
oraz części. W kwestii tego, czy
takie rozwiązanie jest dostępne,
warto szukać biuletynów technicznych,
które opisują różne przypadki – tłuma-
czy Tomasz Ochman z SKF.
fot. dostawcy
Warto wspomnieć, że jeśli czujnik nie
zostanie prawidłowo zamontowany, sa-
mochód prawdopodobnie zasygnalizuje
to poprzez wyświetlenie na desce roz-
dzielczej kontrolki „check engine”. Moż-
liwe jest także odnotowanie błędu w pa-
mięci ECU, o czym przekonać możemy
się poprzez badanie testerem diagno-
stycznym. Problematyczne będzie na
pewno zastąpienie pompy załączanej
jedynie mechaniczną, bez wpięcia czujni-
ka. Konsekwencją takiej zamiany będzie
wydłużenie czasu rozgrzewania silnika,
szczególnie niebezpieczne w warunkach
ujemnej temperatury otoczenia.
– Elementy takie jak pompa wody różnią
się niekiedy jedynie niuansami. Chcemy
pokazać, że niektóre pompy mechanicz-
ne bez czujnika są dostosowane do jego
podłączenia i warto o tym wiedzieć, za-
miast martwić się, że urządzenie nie za-
działa poprawnie. Wystarczy go
przełożyć. W przypadku mon-
tażu szczególnie istotna jest
sama procedura wymiany. Po-
winniśmy upewnić się, ze układ
chłodzenia jest szczelny, dlatego
ważna jest jego weryfikacja or-
ganoleptyczna. Jeśli wszystko
jest w porządku, należy całko-
wicie opróżnić układ chłodzenia, a po
montażu odpowiednich części i zalaniu
płynu, odpowietrzyć go, najlepiej za po-
mocą dedykowanych narzędzi – podsu-
mowuje Tomasz Ochman.
50
NASI
DOSTAWCY