„Cube” jest teraz jednym z najbardziej zaawansowanych rodzajów
zewnętrznego kamuflażu. Wykorzystuje efekt 3D i powoduje,
że obserwowane auto jest nieostre, a dostrzeżenie szczegółów
nadwozia praktycznie niemożliwe. Trójwymiarowym
kamuflażem może pochwalić się też Ford. Cechą folii „Brick”
są tysiące cylindrów w białym, szarym i czarnym kolorze,
które tworzą niezwykły wzór. Dzięki temu bardzo
trudno jest wychwycić dokładne kształty
nadwozia, i to niezależnie od tego, czy auto jest
oglądane „na żywo”, czy też na zdjęciu.
nawet z miejsca pasażera autobusu, który siedzi
przecież wysoko. W kabinie prototypu stosuje się
zwykle płaty sztucznej skóry, czarnej folii lub ma-
teriały z gąbki. Na deskę rozdzielczą często na-
kładana jest też plastikowa osłona, która ukrywa
jej rzeczywisty kształt.
Jak oszukać paparazzi?
Na testowane modele nowych aut polują foto-
grafowie, by potem, za duże pieniądze sprzedać
takie zdjęcia. Zdarza się, że producenci stosują
zaskakujące wybiegi, tylko nieznacznie zmieniając
wygląd auta lub stosując oryginalne pomysły. Na
masce, badanego w ruchu drogowym nowego
modelu, umieszcza się np. inne logo lub ozna-
czenie modelu.
Zwykle prototyp z logo Audi i tablicą rejestracyj-
ną IN (Ingolstadt w Niemczech) jest modelem tej
marki. Ople badane w Niemczech mają zwykle
tablice GG, Fordy K, a Porsche S. Z kolei jeśli
w Polsce spotkamy tajemnicze auto z tablicami
SB, to z pewnością może to być jakiś nowy Fiat
z Bielska Białej. Inne litery na rejestracji mogą
wprowadzić obserwatora w błąd. Może się też
zdarzyć, że folia maskująca nie będzie w stanie
zapewnić skutecznego kamuflażu zewnętrzne-
29
TOP
TEMAT